Тема. Дихання рослин.
Мета.
Освітня: сформувати поняття дихання рослин, з’ясувати значення дихання для рослинного організму.
Розвивати розвивати спостережливість, логічне мислення, навички самостійної роботи, вміння робити висновки з аналізу результатів експерименту;
Виховувати екологічне мислення.
Обладнання й матеріали: таблиці із зображенням схеми будови рослин.
Хід уроку
Девіз уроку :
“Не тільки сама істина дає впевне-
ність , але й пошук її .”
Б. Паскаль.
І. Організаційний етап
( Вправа – розвантаження : Учні заплющують очі . Звучить мелодія. Вчитель говорить слова : “ Я прийшов до школи вчитись . Треба бути уважним . Треба бути спокійним . Навколо мене друзі . Всі вони мене люблять . Сонячний промінчик торкається моїх очей і я прокидаюся .”)
II. Актуалізація опорних знань.
Біологічний диктант
Під час фотосинтезу рослини виділяють ....газ. Розрізняють два типи живлення рослин...Для збагачення грунту в нього вносять ...Розрізняють такі добрива... До мінеральних добрив належать... До органічних добрив належать...Щоб відбувся фотосинтез рослині потрібні...
Метод “Мікрофон “:
Наприклад, починаємо фразу : “Живлення – це…
III. Мотивація навчальної діяльності учнів
Асоціативний кущ "Дихання"
– Діти давайте з вами виконаємо одну вправу . Спрбуйте затримати якомога довше дихання , і зафіксуйте час початку і закінчення вправи .
– Як довго ви могли обійтися без кисню ?
– Чи характерна така властивість іншим живим організмам ?
ІV.Вивчення нового матеріалу
1.Дихання – газообмін між рослиною і середовищем, поглинання кисню та виведення вуглекислого газу.
Дихання – це процес окислення органічних сполук, їх розклад на простіші речовини. Його відносять до дисиміляції – розпаду складних речовин, з яких побудоване тіло, на простіші..
Дихання — складний процес, що протікає в клітинах живого організму. В ході цього процесу під дією кисню відбувається розпад органічних речовин на вуглекислий газ і воду. При цьому виділяється енергія, яка використовується рослиною для процесів життєдіяльності.
Виявлення дихання рослин (дослід закладають на 3-4 дні раніше)
Нарізають великий листок або невеликий паросток пеларгонії з кількома листками і вміщують у склянку з водою. Цю склянку встановлюють поряд з налитою у стакан вапняною водою. Все це накривають щільно ковпаком і ставлять у темну шафу на 3-4 дні.
· Якого кольору стала вапняна вода?
· Чому це відбувається?
Виявлення випаровування (дослід закладають перед уроком)
Великий листок пеларгонії поміщують у колбу, не відрізуючи його від стебла рослини. Колбу закріплюють на штативі й залишають на світлі.
· Що ви помітили на стінках колби?
· Звідки на стінках колби з’явилися краплинки води?
Транспірація – це ще одна досить важлива функція рослин – випаровування води листками. Вона напряму пов’язана з усіма іншими. Завдяки саме їй рослина має здатність не перегріватися і вижити в усі сезони.
V. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів
5.1. «Ти — мені, я — тобі».
Учні складають запитання з вивченої на уроці теми, щоб поставити його будь-кому зі своїх однокласників. Учень, який отримав запитання і дав на нього відповідь, має право поставити своє запитання.
Заповнити таблицю :
Питання для порівняння |
Фотосинтез |
Дихання |
1.Вихідні речовини |
|
|
2. У яких клітинах відбувається |
|
|
3. Енергія витрачається чи вивільняється |
|
|
4. Кінцеві речовини |
|
|
5.У який час доби відбувається |
|
|
VІ.Рефлексія . Методом «Пресу» довести або спростувати твердження.
Метод «Прес»: Я вважаю… Тому, що… Отже…
1 група Довести або заперечити твердження: Для проведення фотосинтезу ...
2 група Довести або заперечити твердження: В результаті фотосинтезу...
VІІ. Домашнє завдання