Тема. Бактерії – найменші одноклітинні організми.
Мета. Освітня. Ознайомити учнів з найменшими одноклітинними організмами - бактеріями, як представниками прокаріотів; розкрити будову бактерій; особливу увагу звернути на особливість їхнього існування у природі.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти між собою, аналізувати та робити відповідні висновки та узагальнення; розвивати пам’ять, увагу, спостережливість.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища та розуміння єдності всіх живих організмів.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, слайди.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Поміркуйте над словами М.Заболоцького та визначте тему нашого уроку.
Чарівний прилад Левенгука
Поверхню дослідив води,
Щоб вивчила нова наука
Життя незнаного сліди.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Поширення бактерій
Робота з підручником п.11 с.48 перший абзац або показ презентації, та ст.50 робота з таблицею
2.Відкриття бактерій, та їх значення
– вперше Антоні Левегук в оптичний мікроскоп природної води та зубного нальоту.
-засновник мікробіології - науки про бактерії -Луї Пастер , дослідив і виявив ,що вони є причиною ряду захворювань( холери та ін.) та деяких явищ ( бродіння)
3.Характеристика бактерій
Робота в групах
а) розміри
1 група
– Які розміри бактерій ? І якої переваги надають такі розміри бактеріям ?( два передостанні абзаци с.48)
б) форма
2 група
- Чи однакова форма клітин бактерій ? Чи завжди вони бувають поодинокі?
4.Особливості будови клітини бактерій.
а) орган руху - джгутики, шляхом червоподібного вигинання клітин
б)клітина вкрита клітинною мембраною, а в більшості ще є міцна клітинна оболонка , подібно до рослин
в)цитоплазма з органелами(лише рибосоми)
г)не мають ядра - прокаріоти, тому ДНК - носій спадкової інформації, розміщено в цитоплазмі
- різноманітність бактерій у залежності від живлення (сапротрофи; симбіотрофи; паразитичні; фототрофні, хемотрофні);
- особливості поширення;
- значення у житті інших живих організмів (корисне і шкідливе).
5.Процеси життєдіяльності бактерій
Проблемне запитання:
– Які процеси , притаманні бактеріальній клітині, свідчать про те, що бактерія є живим організмом ?( робота з підручником с.49 2 останні абзаци) – живлення ,ріст , виділення, розмноження
Поняття анабіозу- стану тимчасового припинення життєдіяльності бактерій за несприятливих умов.
Цікаво знати, що в 1 г ґрунту можуть існувати мільйони клітин бактерій. В 1 мл води забруднених водойм та повітря їхніх клітин налічують сотні тисяч. Спори бактерій знайдено в повітрі на висоті десятків кілометрів над поверхнею Землі. Є види бактерій, здатні оселятися навіть там, де немає кисню. Є види, поширені в гарячих джерелах, температура води в яких сягає +90 С. Деякі види бактерій виявлено в нафтоносних шарах на глибині кількох кілометрів.
ІV. Узагальнення та систематизація знань.
Клітини бактерій не мають ядра. У них відсутні хлоропласти, мітохондрії, а часто й вакуолі. Їхня клітина оточена клітинною мембраною, над якою розташована клітинна оболонка. У цитоплазмі є зона з молекулою ДНК. Вона виконує функції ядра. У багатьох бактерій клітина має один, кілька або багато джгутиків.
Є бактерії, здатні до фотосинтезу, інші – споживають готові органічні речовини.
Розмножуються бактерії поділом або брунькуванням, нитчасті ціанобактерії – ще й відокремленням ділянок нитки.
Несприятливі умови бактерії можуть переносити у стані спор або цист.
V. Підведення підсумків уроку.
VІ. Надання та пояснення домашнього завдання.