Тема. Поведінка тварин , методи її вивчення
Мета. Освітня: сформувати в учнів поняття «поведінка» тварин, ознайомити з методами вивчення поведінки у тварин.
Розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та робити висновки; спостерігати й описувати поведінку тварин, наводити приклади поведінки відомих тварин.
Виховна: виховувати екологічну культуру та любов до природи.
Обладнання і матеріали: малюнки, таблиці, роздатовий матеріал.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І.Організація класу
Чого б ти не навчався,
ти навчаєшся для себе
Петроній (мудрець)
ІІ. Актуалізація опорних знань Прийом Закінчи речення
1. За способом живлення тварини — … (гетеротрофи).
2. Тваринні організми мають такі тканини:… (епітеліальну, сполучну, м’язову, нервову).
3. У тварин… (8) систем органів. Це… (опорно-рухова, нервова, дихальна, кровоносна, травна, видільна, ендокринна, статева).
4. Існують такі способи розмноження тварин:… (нестатеве, статеве).
5. Зовнішнє запліднення — … (процес, коли статеві клітини зливаються поза організмом).
6. Зовнішнє запліднення характерне для… (риб, земноводних).
7. Внутрішнє запліднення — … (процес, коли статеві клітини зливаються всередині організму).
8. Партеногенез спостерігається у… (деяких ракоподібних, кліщів, комах, риб, ящірок).
9. Метаморфоз — це… (розвиток організмів з перетворенням).
10. Життєвий цикл — це… (сукупність фаз розвитку, які з послідовною закономірністю збігаються одна з одною).
«Мозковий штурм».
Чому чим досконаліші органи чуттів, тим рухливішою є тварина?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
─ Чи можуть тварини спілкуватися між собою?
─ Як окремим із них вдається, не збиваючись зі шляху, переміщатися на великі відстані?
─ Як, на перший погляд, беззахисні тварини захищаються від ворогів?
Усі ці та інші питання здавна цікавлять людей. Частину загадок порівняно нещодавно вже вирішили, проте багато ще чого залишається таємницею.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1.Етологія -наука про поведінку тварин у природному середовищі існування .
Етологія вивчає природу інстинктів, набуті поведінкові реакції, те, як тварини спілкуються між собою (комунікації), як змінюється їхня поведінка під дією різноманітних чинників тощо.
Робота в парах
1 пара – У чому полягають особливості застосування методу спостереження в етології?
2 пара – У чому полягають особливості застосування методу експеримента в етології?
3 пара – У чому полягають особливості застосування методу моделювання в етології?
В етології використовують такі біологічні методи: спостереження, порівняльно-описовий метод, експеримент, моніторинг, моделювання.
Спостереження — це цілеспрямоване сприйняття й реєстрація поведінки досліджуваного об’єкта. Спостереження проводиться з певною метою і за конкретним планом ( проводитися кіно- або фотозйомка, аудіозапис)
Експеримент — це метод дослідження, у яке активно втручається дослідник. Експерименти можуть проводитися як у природі, так і в лабораторних умовах.
Моделювання — метод дослідження, в основі якого лежить імітація складних процесів. Особливо цікавим є застосування такого методу для вивчення групових взаємовідносин.
Етологічний метод вивчення поведінки тварин в умовах напівневолі.
Специфічним методом є складання видових етограм — «каталогів поведінки» різних видів. Порівнюючи етограми, науковці роблять висновки про еволюцію різних форм поведінки.
Спостереження за великими копитними тваринами проводять картографічним методом — на карту наносяться шляхи, якими мігрують тварини. Для цього дослідник за слідами вивчає і фіксує всі переміщення тварин.
Етологічні дослідження проводять зоологи в заповідниках, заказниках, наукових експедиціях.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Що таке етологія? Що вона вивчає?
2. У чому полягають особливості застосування методу спостереження в етології?
3. У чому полягають особливості етологічних спостережень?
4. У чому може полягати складність життя дослідника-етолога порівняно з біологом, який проводить
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія
VІІ. Домашнє завдання.