Мета : розширити знання учнів про опорно-рухову систему тварин, дати порівняльну характеристику видам скелета; розглянути значення опорно-рухової системи в житті тварин; розвивати вміння працювати з підручником, порівнювати, робити узагальнюючі висновки; формувати екологічно-цілісну орієнтацію в плані взаємин людини і природного середовища.
Обладнання: зошит, підручник, таблиці, презентація, комп’ютер
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вправа «Асоціативне слово»
З чим асоціюється слово «УРОК». Вислухавши учнів, пропонує свою версію:
У – успіх
Р – радість
О – обізнаність
К – кмітливість.
Плідно попрацювавши на уроці, учні досягнуть успіху, якому будуть радіти, покажуть свою обізнаність з попередньо вивчених тем, проявляючи при цьому кмітливість.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Прийом «Загадковий диктант». Вибрати правильні твердження, які стосуються будови та функцій органів виділення. У разі правильного виконання завдання учні визначать основне поняття сьогоднішнього уроку.
Р Усі одноклітинні тварини мають скоротливі вакуолі.
С Мальпігієві судини — це трубчасті канальці, що є сліпими виростами кишечника.
У Від кожної нирки ссавців відходить по два сечоводи, які відкриваються в сечовий міхур.
К Амфібії мають тулубові нирки.
Е У птахів відсутній сечовий міхур.
Х Органи виділення комах — зелені залози.
Л Органи виділення павуків — мальпігієві судини.
Е Видільна система вперше з’являється у плоских червів.
В У всіх членистоногих наявні однакові органи виділення.
Т Кожна група тварин має свої особливості в будові видільної системи.
Відповідь:
с |
к |
е |
л |
е |
т |
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Світ живої природи перебуває в безперервному русі. Рухаються стада чи зграї тварин, окремі організми, рухаються бактерії і найпростіші у краплі води. Рослини повертають свої листки до сонця, усе живе росте. Способи руху за мільярди років пройшли довгий шлях еволюції.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.Основні функції опорно-рухової системи. Прийом "Аукціон"
– Які функції опорно- рухової системи?
Функції опорно-рухової системи:
• Опорна — фіксація м’язів і внутрішніх органів.
• Захисна — захист життєво важливих органів
• Рухова — забезпечення простих рухів, рухових дій.
• Ресорна — пом’якшення поштовхів та струсів.
2.Особливості будови опорно-рухової системи
– складається з великої кількості опорних і рухових елементів- м’язів (у морських зірок) для руху використовується система трубочок з рідиною під високим тиском.
– важливими елементами опорно-рухової системи є місця прикріплення м’язів до елементів скелета
3.Різноманітність опорно-рухових систем
Самостійна робота учнів з підручником. Прийом"Аукціон"
Завдання для опрацювання:
– Які особливості будови опорно - рухової системи тварин ?
4. Прийом "Здивуй"
– Дива гідростатики ( гідростатичного скелета можна продемонструвати на прикладі пластикової пляшки з газованою водою.
– Ліквідація пошкоджень
І тварини із зовнішнім, і тварини із внутрішнім скелетом можуть отримувати пошкодження.. Наприклад, рак може втратити свою клешню під час нападу хижака, але він відновить її після кількох линянь. тДеякі тварини із внутрішнім скелетом (наприклад, тритони) теж можуть відрощувати втрачені кінцівки. Але більшість із них здатна тільки зарощувати переломи та інші пошкодження. Вони можуть робити це тому, що їхній скелет складається із живої танини.
V. Узагальнення і закріплення знань
5.1. «Мозковий штурм».
— Про що свідчить різне положення кінцівок відносно тулуба у представників різних класів хребетних тварин?
— Про що свідчить подібний план будови скелетів різних хребетних тварин?
5.2. «Цікаві запитання».
— Відомо, що риби не можуть повертати голову. Чи можуть це робити жаби та тритони? Відповідь поясніть.
— У скелеті змій відсутня грудна клітка. У зв’язку із чим вона була втрачена у цих тварин?
— Шия у ссавців має різну довжину: у собаки вона коротка, у жирафи — довга. Яка причина такої відмінності?
VІ. Підбиття підсумків уроку
Технологія «Незакінчені речення»
— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…
— Урок важливий, тому що…
— Мені сподобалося…
— Мені не сподобалося…
— Від наступного уроку я чекаю…