Тема. Загальний план будови клітини
Мета: навчальна:ознайомити учнів з будовою клітини як основної структурної і функціональної одиниці рослинного організму; формувати навички розпізнавати основні компоненти клітини та визначати їх функції; розглянути процеси, які відбуваються в клітині.
розвивальна: розвивати спостережливість, увагу.
виховна: виховувати бережливе ставлення до природи.
Обладнання: підручник біології для 6 класу, таблиця «Рослинна клітина», мультимедійна презентація.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Форма уроку. Урок-подорож.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Прийом «Зацікав!» (Слайд 2)
Чудовий і розмаїтий зелений світ, світ наших друзів — рослин. Безліч рослин на земній кулі. Високих і низьких, великих і дрібних, мешканців суші й води, пустель і тундри, спекотних тропіків і крижаної Арктики, рослин із велетенським листям, і зовсім без нього, з яскравими квітами, і майже непомітними, рослин винятково гарних і жалюгідних потвор . Яке розмаїття форм і барв! Неможливо переоцінити, також, і ту естетичну насолоду, що надає споглядання краєвиду, вкритого рослинністю. Але невидима внутрішня краса рослин є не менш вражаючою і захоплюючою. І в цьому ви переконаєтесь на сьогоднішньому уроці, адже ми зараз поринемо у мікросвіт рослин, зазирнемо у найменші її частинки, розгадаємо деякі таємниці їх життя.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Клітина – одиниця будови рослин.
Щоб краще зрозуміти, як живе рослина, необхідно познайомитися з внутрішньою будовою її органів. Всі органи рослин складаються з клітин.
Клітина – основна структурна і функціональна одиниця живого. Це означає, що всі живі організми побудовані з клітин і всі явища та процеси, які забезпечують існування живих істот, відбуваються тільки в клітині. (Учні записують в зошит). (Слайд 3)
2. Вивчення будови клітини.
а) актуалізація знань учнів.
- Як вивчають клітини? (Для вивчення клітин застосовують збільшувальні прилади).
- Чому неможливо вивчати клітини без застосування збільшувальних приладів? (Здебільшого розміри клітин настільки дрібні, від десятих до тисячних часток міліметра, що побачити їх неозброєним оком, а тим паче вивчати, неможливо).
- Які збільшувальні прилади застосовують для вивчення клітин? (Лупа, мікроскоп). (Слайд 4-13)
б) екскурс в історію відкриття клітини. (Слайд 14-15)
е) форма, розміри клітин. Прийом новизни. (Слайд 16)
Чи вірите ви, що… клітини можна побачити, навіть, неозброєним оком?
є) вивчення будови клітини. Подорож в мікросвіт клітини.
- А чи хочеться вам зазирнути всередину клітини? Подивитись, з чого вона складається, як працює, як живе? Якщо так, то я запрошую вас у захоплюючу подорож по місту Клітиноград. А подорожувати ми будемо як справжні дослідники, тобто, вести записи та користуватись маршрутним листом невідомого міста (Додаток до уроку). У листі частина даних відсутні, а саме - назви структур клітини. Ваше завдання: під час подорожі підписати їх.
- Уявіть, що ми зменшуємось у мільйони разів і проникаємо всередину клітини. Отож, подорож розпочинається.
Зупинка 1. Клітинна оболонка.
- А ось і перша перешкода. Перед нами стіни клітинного міста – клітинна оболонка. (Розповідь по слайду 19)
- Роздивіться уважно малюнок і скажіть, чи зможемо ми пройти крізь цю стіну - оболонку?
- Так, звичайно, в клітинній оболонці є пори, через які відбувається обмін речовин між внутрішнім вмістом клітини та зовнішнім середовищем. Саме через них ми проникнемо всередину клітини.
Зупинка 2. Цитоплазма.
- Ось, нарешті, ми в самій клітині! Який незвичайний пейзаж! Острівці, канали, кульки, а навколо них – ріка. Яке чудове місто на річці! Різноманітні острівці – це органели клітини, в них і проходять всі процеси життєдіяльності клітини. Органели знаходяться в цитоплазмі. ( Слайд 20)
Зупинка 3. Вакуолі.
- Перед нами порожнини, що нагадують заповнені басейни. Це – вакуолі. (Розповідь по слайду 21-22)
Зупинка 4. Пластиди.
«Мозковий штурм».
Від чого залежить різноманітність забарвлення рослин? (Діти роблять припущення про існування органел, які завдяки наявності в них пігментів , зумовлюють забарвлення листків, квітів, плодів).
- Зверніть увагу, ми рухаємось до різнобарвних острівців. Вони називаються пластиди, крім того, острівці певного кольору мають свою назву і виконують свою роботу. (Розповідь по слайдах 23-31, запис у зошити типів пластид).
Проблемні завдання.
- Чому бульби картоплі на сонці зеленіють? Чому осіннє листя змінює свій колір?
Перетворення пластид з одного типу на інший. (Розповідь по слайдах 32-33 , запис схем у зошити).Обговорення проблемних завдань.
Зупинка 5. Мітохондрії.
Для росту і життєдіяльності клітина потребує енергії. Для її вироблення вона має свої електростації - мітохондрії. Це органели, які забезпечують клітину енергією. (Слайд 34)
Зупинка 6. Ядро.
«Мозковий штурм».
- Як ви думаєте, чому у Клітинограді ідеальний порядок? Чому злагоджено працюють всі структури в ньому? (Діти приходять до висновку про існування центру керування клітиною).
- Ми зупинились біля центру керування клітиною. Це - ядро. Саме звідси ідуть всі накази для кожної органели, тут приймаються рішення, пов’язані з
процесами життєдіяльності клітини. (Розповідь по слайду 35).
ж) підведення підсумків подорожі. Робота з термінами.
- Ось і наближається до кінця наша подорож. Давайте перевіримо, чи правильно ви заповнили маршрутні листи.
- Які основні компоненти клітини ви позначили?
(Учні зачитують назви структурних компонентів клітини, які позначені в листі цифрами, проговорювання термінів вголос і запис їх в зошит у вигляді узагальнюючої схеми). (Слайд 36)
з) життєдіяльність клітини.
- Які ознаки живого характерні для рослинної клітини? (Живлення, дихання, розмноження, обмін речовин, ріст). (Слайд 37)
- Які життєві явища можна спостерігати в клітині? (Рух цитоплазми, переміщення органел, надходження речовин в клітину, розмноження шляхом поділу).
- Що допомагає клітині у виконанні функцій живого? (Наявність компонентів клітини та органел).
- Назвіть основні елементи клітини та покажіть їх на таблиці «Будова рослинної клітини».
ІV. Узагальнення і систематизація знань.
1. Робота з «німими» малюнками. (Правильні відповіді з’являються після клацання)
2. Дайте правильно відповідь на поставлені запитання і ви дізнаєтесь, як називається наука про клітину. (Правильні відповіді на екрані з’являються поступово одна за одною.)
• Безбарвна в’язка рідина, яка заповнює клітину.
• Органели, які є лише у рослинних клітинах.
• Частина мікроскопа, яка об’єднує окуляр та об’єктив.
• Органела, яка заповнена клітинним соком.
• Зелений пігмент клітин.
• Пластиди, що беруть участь у фотосинтезі.
• Вчений, який вперше побачив рослинні клітини.
• Органели - "енергетичні" станції клітини.
• Структура клітини, яка зберігає спадкову інформацію.
Діти читають і записують термін цитологія.
3. Робота біля дошки з таблицею.
- Назвіть основні елементи клітини та покажіть їх на таблиці «Будова рослинної клітини».
V. Рефлексія уроку.
VІ. Домашнє завдання Опрацювати матеріал відповідного параграфа підручника.