6 клас Конспект уроку " Загальний план будови клітини "

 

Тема. Загальний план будови клітини

Мета: навчальна:ознайомити учнів з будовою  клітини як основної структурної і функціональної одиниці рослинного організму;  формувати навички розпізнавати основні компоненти клітини та визначати їх функції; розглянути процеси, які відбуваються в клітині.

розвивальна: розвивати спостережливість, увагу.

виховна: виховувати бережливе ставлення до природи.

Обладнання: підручник біології для 6 класу, таблиця «Рослинна клітина», мультимедійна презентація.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Форма уроку. Урок-подорож.

Хід уроку

І. Організаційна частина.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Прийом «Зацікав!» (Слайд 2)

         Чудовий і розмаїтий  зелений світ, світ наших друзів — рослин. Безліч рослин на земній кулі. Високих і низьких, великих і дрібних, мешканців суші й води, пустель і тундри, спекотних тропіків і крижаної Арктики, рослин  із велетенським листям, і зовсім без нього, з яскравими квітами, і майже непомітними, рослин   винятково гарних і жалюгідних потвор . Яке розмаїття форм і барв! Неможливо переоцінити, також, і ту естетичну насолоду, що надає споглядання краєвиду, вкритого рослинністю. Але невидима внутрішня краса рослин є не менш вражаючою і захоплюючою. І в цьому ви переконаєтесь на сьогоднішньому уроці, адже ми зараз поринемо у мікросвіт рослин, зазирнемо у найменші її частинки, розгадаємо деякі таємниці їх життя.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Клітина – одиниця будови рослин.

        Щоб краще зрозуміти, як живе рослина, необхідно познайомитися з внутрішньою будовою її органів. Всі органи рослин складаються з клітин.

         Клітина – основна структурна і функціональна одиниця живого. Це означає, що всі живі організми побудовані з клітин і всі явища та процеси, які забезпечують існування живих істот, відбуваються тільки в клітині. (Учні записують в зошит). (Слайд 3)

2. Вивчення будови клітини.

а) актуалізація знань учнів.

 - Як вивчають клітини? (Для вивчення клітин застосовують збільшувальні прилади).

 - Чому неможливо вивчати клітини без застосування збільшувальних приладів? (Здебільшого розміри клітин настільки дрібні, від десятих до тисячних часток міліметра, що побачити їх неозброєним оком, а тим паче вивчати, неможливо).

 - Які збільшувальні прилади застосовують для вивчення клітин? (Лупа, мікроскоп). (Слайд 4-13)

б) екскурс в історію відкриття клітини. (Слайд 14-15)

е) форма, розміри клітин. Прийом новизни. (Слайд 16)

Чи вірите ви, що… клітини можна побачити, навіть, неозброєним оком?

 

є) вивчення будови клітини. Подорож в мікросвіт клітини.

- А чи хочеться вам зазирнути всередину клітини? Подивитись, з чого вона складається, як працює, як живе? Якщо так, то я запрошую вас у захоплюючу подорож по місту Клітиноград.  А подорожувати ми будемо як справжні дослідники, тобто, вести записи та користуватись маршрутним листом невідомого міста (Додаток до уроку).  У листі частина даних відсутні, а            саме - назви структур клітини. Ваше завдання: під час подорожі підписати їх.

- Уявіть, що ми зменшуємось у мільйони разів і проникаємо всередину клітини. Отож, подорож розпочинається.

  Зупинка 1. Клітинна оболонка.

- А ось і перша перешкода. Перед нами стіни клітинного  міста – клітинна оболонка. (Розповідь по слайду 19)

- Роздивіться уважно малюнок і скажіть, чи зможемо ми пройти крізь цю стіну - оболонку?

- Так, звичайно, в клітинній оболонці є пори, через які відбувається обмін речовин між внутрішнім вмістом клітини та зовнішнім середовищем. Саме через них ми проникнемо всередину клітини.

Зупинка 2. Цитоплазма.

- Ось, нарешті, ми в самій клітині! Який незвичайний пейзаж! Острівці, канали, кульки, а навколо них – ріка. Яке чудове місто на річці! Різноманітні острівці – це органели клітини,  в них і проходять всі процеси життєдіяльності клітини. Органели знаходяться в цитоплазмі. ( Слайд 20)

Зупинка 3. Вакуолі.

- Перед нами порожнини, що нагадують заповнені басейни. Це – вакуолі. (Розповідь по слайду 21-22)

Зупинка 4. Пластиди.

«Мозковий штурм».

Від чого залежить різноманітність забарвлення рослин? (Діти роблять припущення про існування органел, які завдяки наявності в них пігментів , зумовлюють забарвлення листків, квітів, плодів).

- Зверніть увагу, ми рухаємось до різнобарвних острівців. Вони називаються пластиди, крім того, острівці певного кольору мають свою назву і виконують свою роботу. (Розповідь по слайдах 23-31, запис у зошити типів пластид).

Проблемні завдання.

- Чому бульби картоплі на сонці зеленіють? Чому осіннє листя змінює свій колір?

Перетворення пластид з одного типу на інший. (Розповідь по слайдах                  32-33 , запис схем у зошити).Обговорення проблемних завдань.

Зупинка 5. Мітохондрії.

Для росту і життєдіяльності клітина потребує енергії. Для її вироблення вона має свої електростації - мітохондрії. Це органели, які забезпечують клітину енергією. (Слайд 34)

 

Зупинка 6. Ядро.

«Мозковий штурм».

- Як ви думаєте, чому у Клітинограді ідеальний порядок? Чому злагоджено працюють всі структури в ньому? (Діти приходять до висновку про існування центру керування клітиною).

- Ми зупинились біля центру керування клітиною. Це -  ядро. Саме звідси ідуть всі накази для кожної органели, тут приймаються рішення, пов’язані з

процесами життєдіяльності клітини. (Розповідь по слайду 35).

ж) підведення підсумків подорожі.  Робота з термінами.

- Ось і наближається до кінця наша подорож. Давайте перевіримо, чи правильно ви заповнили  маршрутні листи.

- Які основні компоненти клітини ви позначили?

 (Учні зачитують назви структурних компонентів клітини, які позначені в листі цифрами, проговорювання термінів вголос і запис їх в зошит у вигляді  узагальнюючої схеми). (Слайд 36)

з) життєдіяльність клітини.

- Які ознаки живого характерні для рослинної клітини? (Живлення, дихання, розмноження, обмін речовин, ріст). (Слайд 37)

- Які життєві явища можна спостерігати в клітині? (Рух цитоплазми, переміщення органел, надходження речовин в клітину, розмноження шляхом поділу).

- Що допомагає клітині у виконанні функцій живого? (Наявність компонентів клітини та органел).

- Назвіть основні елементи клітини та покажіть їх на таблиці «Будова рослинної клітини».

ІV. Узагальнення і систематизація знань.

1. Робота з «німими» малюнками. (Правильні відповіді з’являються після клацання) 

2. Дайте правильно відповідь на поставлені запитання і ви дізнаєтесь, як називається наука про клітину. (Правильні відповіді  на екрані з’являються поступово одна за одною.)

         Безбарвна в’язка рідина, яка заповнює клітину.

         Органели, які є лише у рослинних клітинах.

         Частина мікроскопа, яка об’єднує окуляр та об’єктив.

         Органела, яка заповнена клітинним соком.

         Зелений пігмент клітин.

         Пластиди, що беруть участь у фотосинтезі.

         Вчений, який вперше побачив рослинні клітини.

         Органели - "енергетичні" станції клітини.

         Структура клітини, яка зберігає спадкову інформацію.

Діти читають і записують термін цитологія.

3. Робота  біля дошки з таблицею.

- Назвіть основні елементи клітини та покажіть їх на таблиці «Будова рослинної клітини».

V. Рефлексія уроку.

VІ. Домашнє завдання Опрацювати матеріал відповідного параграфа підручника.

презентація до уроку