7 клас Конспект уроку "Розвиток тварин (з перетворенням і без перетворення)"

 

Тема: Розвиток тварин (з перетворенням і без перетворення)

Мета : розширити знання учнів про розвиток тварин та його типи; удосконалювати вміння та навички роботи з роздавальним матеріалом, підручником, таблицями; розвивати творчу активність та критичне мислення учнів; виховувати бережливе ставлення до природи.

Обладнання: зошит, підручник, малюнки, схеми.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І .Організаційний момент

           Невідомо хто, коли, але хтось сказав слова, які передаються із покоління в покоління: «Немагайтеся кожного дня знайти якийсь позитивний початок, так як від твого настрою залежать твої успіхи, а можливо, і невдачі». Тому я розраховую на ваш гарний настрій, який допоможе активно працювати.

Розминка «Епіграф»: Є на Землі істоти, які бачили життя протягом майже трьох століть...

- Прочитайте вислів. Скажіть, чи може тварина існувати на Землі більше ніж 200 років. Якщо такі існують, то, як ви гадаєте, це представники безхребетних чи хребетних?

- Будьте уважними на уроці і ви зможете в кінці уроку дати відповідь і на це запитання.

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

ІІ. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1 «Загадковий диктант».

Учні повинні вибрати правильні твердження, які стосуються особливостей розмноження тварин. Якщо завдання виконане правильно, то учні визначать основне поняття сьогоднішнього уроку.

П  Для птахів характерне зовнішнє запліднення.

Р   Гідра розмножується статево і нестатево.

Е   Сперматозоїди і яйцеклітини мають однаковий розмір.

О  Зовнішнє запліднення відбувається в навколишньому середовищі.

З   Одноклітинні тварини розмножуються поділом навпіл.

В   Амфібіям притаманне зовнішнє запліднення.

И  Яйцеклітина оточена кількома оболонками.

І    Внутрішнє запліднення відбувається в статевих шляхах самця.

Т   Сперматозоїд має джгутик.

О  Китоподібним властиве внутрішнє запліднення.

К  Розміри яйцеклітини залежать від кількості запасних поживних речовин у її цитоплазмі.

Д  Сперматозоїд — нерухома гамета.

Закодоване слово:

р

о

з

в

и

т

о

к

2.2. «Закінчи речення».

1.   Злиття статевих клітин — це … (запліднення).

2.   Організми, які мають чоловічу і жіночу статеві системи,— … (гермафродити).

3.   Статеві клітини — … (гамети).

4.   Чоловіча гамета — … (сперматозоїд).

5.   Жіноча гамета — … (яйцеклітина).

6.   Брунькування — це процес, що належать до … (нестатевого) розмноження.

7.   Запліднена яйцеклітина — … (зигота).

8.   У більшості ссавців розвиток зародка відбувається в особливому органі — … (матці).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

1. «Мозковий штурм»

На які етапи ділиться індивідуальний розвиток організмів? (Ембріональний та постембріональний або післязародковий).

Скільки може тривати післязародковий період розвитку тварин?

ІІІ. Засвоєння нового матеріалу

1.   Розвиток тварин. Типи розвитку тварин

Запитання до учнів:

— Порівняйте поняття «розмноження» і «розвиток». Чи є між ними відмінності?

Очікувана відповідь учнів:

Розмноження — це збільшення кількість особин, а розвиток — це зміни, які відбуваються з окремою особиною впродовж життя.

— Який процес більш тривалий — розмноження чи розвиток? (Розвиток.)

У тварин період від запліднення до кінця життя називається індивідуальним розвитком.

У різних груп організмів індивідуальний розвиток має свої особливості та певну тривалість. Наприклад, одна особина річкової щуки прожила понад 300 років; деякі види черепах живуть до 150 років; риба білуга та нільський крокодил — до 100. Серед безхребетних тварин значну тривалість життя мають деякі види актиній (до 90 років), молюсків (тридакна — до 300 років) і членистоногих (річковий рак — до 20 років, камчатський краб — понад 30 років).

В індивідуальному розвитку виділяють зародковий (ембріональний) і післязародковий (постембріональний) періоди. Ембріональний період (від грец. ембріон — зародок) — час, коли нова істота зароджується та розвивається всередині материнського організму або яйця. Він завершується народженням (виходом з оболонок яйця). Постембріональний (від грец. пост — після та ембріон) період супроводжується збільшенням розмірів (ростом) та розвитком організму. Цей період триває від моменту народження і до смерті особини.

Запитання до учнів:

Пригадайте, які типи розвитку характерні для тварин. (Прямий і непрямий розвиток.)

Під час післязародкового розвитку тварина зазнає кількісних і якісних змін. Організм росте, змінюються пропорції тіла, утворюються зовнішні покриви, властиві дорослому організму. Відбуваються статеве дозрівання, старіння та смерть.

Запитання до учнів:

Яким тваринам притаманний прямий розвиток?

Прямий розвиток характерний для деяких кишковопорожнинних (гідри), малощетинкових червів, деяких ракоподібних (дафнії, річковий рак), павуків, деяких молюсків (прісноводні та наземні черевоногі, головоногі), хрящових риб, плазунів, птахів, ссавців.

При непрямому розвитку присутня стадія личинки, яка зазнає глибоких змін у структурі і перетворюється на дорослу особину.

Ці перетворення називають метаморфозами, які проходять кілька послідовних етапів (фаз). На кожному етапі організмові властиві певні життєві ознаки.

Складання опорної схеми

 



ІV.  Узагальнення і закріплення знань

4.1. Фронтальна бесіда.

1.  Що таке індивідуальний розвиток?

2.  Для яких тварин характерний розвиток з перетворенням?

3.  У чому переваги і недоліки розвитку тварин з перетворенням?

4.  Які тварини розвиваються без перетворення?

5.  У чому полягають переваги і недоліки розвитку тварин без перетворення?

Гра «Так — ні» або «Встав слово».

Учитель зачитує твердження, а учні погоджуються або не погоджуються з ним.

1.       Для ссавців характерний прямий розвиток.

2.       Однією зі стадій розвитку жуків є лялечка.

3.       Розвиток річкового окуня відбувається без перетворення.

4.       Для плазунів характерний непрямий розвиток.

5.       Однією зі стадій розвитку клопів є личинка.

6.       На стадії лялечки відбувається докорінна перебудова організації тіла тварини.

7.       У метелика личинка зовсім не схожа на дорослу особину.

8.       Коралові поліпи нестатево розмножуються шляхом _____.  

9.       Гусінь і метелик живляться _____ їжею.

10.     До гермафродитів належить більшість _____.

11.     Відновлення втрачених частин організму або цілого організму з частини називається  _________.

12.     У більшості риб запліднення _____.

Відповіді:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

так

так

так

ні

так

так

так

брунькування

різною

червів

регенерація

зовнішнє

 

V.  Підбиття підсумків уроку

 «Мікрофон»

— Як би ви оцінили свою роботу на уроці?

(Оцінювання учнів.)

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний параграф підручника