8 клас Конспект уроку Тема: Будова і функції опорно-рухової системи. Лабораторне дослідження мікроскопічної будови кісткової, хрящової та м’язової тканин "

    Тема: Будова і функції опорно-рухової системи. Лабораторне дослідження мікроскопічної будови кісткової, хрящової та м’язової тканин  

 Мета: розкрити значення опорно-рухової системи людини; вивчити особливості будови кісткової та хрящової тканин; формувати вміння робити висновки, складати схеми, працювати з підручником;

розвивати творчу активність учнів, їх пізнавальні інтереси, уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; розвивати вміння працювати в парах та групах; виховувати тактовне ставлення один до одного під час роботи в парах, працелюбність, старанність; бажання вчитися і знати якомога більше.

    Тип уроку: засвоєння нових знань.

    Поняття та терміни: опорно-рухова система, скелет, м’язи, зв’язки, кісткова та хрящова тканини, остеоцити, хондроцити, гіаліновий хрящ, волокнистий хрящ, еластичний хрящ, охрястя, окістя (записані на дошці).

    Обладнання: таблиці «Кісткова та хрящова тканини», «Будова опорно-рухової системи», мікроскопи, мікропрепарати тканин, зошити, підручники, роздатковий матеріал.

 

Хід уроку

І.Організаційний момент.

Створення позитивної психологічної аури.

Здається, що в цьому світі немає нічого вічного. Пам’ятаєте: «все тече, все змінюється…»? на зміну зимі завжди приходить весна. Ніч, якою б довгою вона не була, скінчиться, і настане ранок. Доки існують люди, вони будуть прагнути щастя і кращої долі. Нехай усі наші надії збуваються! Я бажаю, щоб у ваших домівках запанувало порозуміння, а в наших серцях оселився вогник надії і сяяв протягом усього життя.

ІІ .   Актуалізація опорних знань.

   Ми з вами починаємо  вивчати нову тему. Вона тісно пов’язана з тими знаннями, яких ми вже набули. Давайте їх згадаємо.

     Що таке орган?

     Що таке система органів?

     Які системи координують роботу інших систем?

    А ще, вивчаючи сьогоднішню тему подумайте над такими проблемними питанням:

–Чому в малих дітей кістки гнучкі, а у літніх крихкі та в них бувають частіше переломи?

ІІІ.Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.

    У фантастичному романі Герберта Уеллса «Їжа богів» розповідається про особливий харчовий продукт, що впливає на ріст організму. Люди, які вживали його, виростали до гігантських розмірів. Але, що цікаво, пропорції тіла зберігалися. А це вже привід для роздумів: чи можна збільшити довжину і товщину кістки пропорційно, не боячись знизити її міцність? Виявляється, використовуючи «природний матеріал» - просочені сполуками кальцію кістки, це зробити не вдасться.

ІV.Повідомлення теми та мети уроку.

-       Які ж вони, кістки? З чого вони побудовані?

   Відповідь на це питання ми знайдемо на сьогоднішньому уроці. А ще ми дізнаємося про те, які функції в організмі людини виконує опорно-рухова система, яка її будова?

    Отже, як ви вже здогадалися тема нашого сьогоднішнього уроку: Будова і функції опорно-рухової системи". На вашу думку, чому вивчення систем ми починаємо з опорно-рухової системи?

І дійсно, головна функція опорно-рухової системи – це опора, місце розташування та захист організму в цілому.

V.Вивчення нового матеріалу.

1.Функції опорно-рухової системи (Самостійна робота учнів з підручником, складання опорної схеми св.126).


2.Хімічний склад кістки.

    Чи відомо вам, що скелет людини містить близько 530г фосфору. Смертельна доза фосфору для людини становить 0, 1г, тобто в скелеті міститься достатньо фосфору, щоб отруїти 5300 людей. Чому ж тоді не відбувається самоотруєння людини?

    Звичайно, окрім фосфору кістка має надзвичайно цікавий та різноманітний хімічний склад, що впливає на її властивості, однією з них є надзвичайно велика її міцність. Розгляньте будь ласка таблицю «Механічні характеристики різних матеріалів» та визначте, які матеріали є міцнішими за кістку.

Механічні характеристики різних матеріалів

 

Матеріал

Міцність на стискування, Н/мм2

Міцність на розтягування, Н/мм2

Сталь

552

827

Кістка

170

120

Граніт

145

4,8

Фарфор

552

55

Дуб

59

117

Бетон

 21

2,1

 

    Учитель на дошці заповнює схему «Хімічний склад кісткової тканини».

 



Значення органічних та неорганічних речовин у складі кістки вчені довели за допомогою простого досліду. Мінеральні речовини, які входять до складу кістки, розчиняли за допомогою 10%-го розчину хлоридної кислоти. Кістка ставала гнучкою та пружною, її можна було зв’язати у вузол. Для видалення води й органічних речовин, кістку прожарювали на вогні, при цьому вода з неї випаровувалася а органічні речовини згоряли і кістка ставала дуже крихкою.

    Зробіть висновок про взаємозв’язок хімічного   складу кістки та властивостей.

    Висновок. Органічні речовини надають кісткам гнучкості і пружності, а неорганічні – твердості і міцності.

3.Хрящова і кісткова тканини. (Робота у групах. Учні по-черзі проводять перекличку «остеоцити - хондроцит», таким чином, формуючи дві групи).

Завдання для групи «Хондроцит».

1. Склад хрящової  тканини з (клітин-хондроцитів  і міжклітинної речовини,

2. Що визначає  гнучкість та еластичність хрящів(білки –колаген і еластин)

3.Особливість хрящової тканини ( відсутність кровоносних судин)

4. Види хрящової  тканини, їх будова та місцезнаходження

Розрізняють гіаліновий (вкриває суглобові поверхні кісток, утворює реберні хрящі), еластичний(у складі вушних раковин, хрящів гортані) та волокнистий (у міжхреб-

цевих дисках) хрящі.

Будова та місцезнаходження хрящів.

Вид хряща

Будова

Місцезнаходження

Гіаліновий

Хондроцити знаходяться в міжклітинній речовині в особливих порожнинах поодинці чи групами. Форма клітин здебільшого овальна. У центрі клітин — велике ядро. Волокна — колагенові

Укриває суглобові поверхні кісток; міститься в ребрах, у стінці дихальних шляхів; утворює носову перегородку

Еластичний

Відрізняється від гіалінового тим, що у хрящовому матриксі, крім колагенових волокон, є значна кількість еластичних

Утворює вушну раковину, надгортанник, клиноподібний хрящ гортані

Волокнистий

Відрізняється від гіалінового тим, що колагенові волокна утворюють пучки

Побудовані міжхребцеві диски; знаходиться в місцях прикріплення сухожилків і зв'язок

Завдання для групи «Остеоцит»..

1. Склад кісткової   тканини (клітин-остеоцитів і міжклітинна  речовина)

А)   неорганічні  сполуки- вода й солі, переважно, фосфати й карбонати Кальцію, а також сполуки Флуору, Магнію, Натрію, що надають тканині твердості й щільності.

Б)органічні речовини представлено переважно білком осеїном, який утворює волокна й забезпечує гнучкість та пружність кісток.

В) кровоносні судини для забезпечення живлення клітин і росту кісток.

2. Види кісткової тканини – компактна й губчаста.

 VІ.Узагальнення вивченого матеріалу.

На початку нашого уроку перед вами стояло проблемне питання, пригадайте його  будь ласка. (учні пригадують)

   А тепер дайте на нього  відповідь  узагальнивши сьогоднішній матеріал.

Відповідь. У дітей кістки еластичніші та гнучкіші, у них більше білка осеїну, а в літніх людей навпаки.

Виконання лабораторного дослідження мікроскопічної будови кісткової, хрящової та м’язової тканин  

 VІІ. Підсумок і домашнє завдання. Вивчити параграф підручника.