Тема: Будова і функції опорно-рухової системи. Лабораторне дослідження мікроскопічної будови кісткової, хрящової та м’язової тканин
Мета: розкрити значення опорно-рухової системи людини; вивчити особливості будови кісткової та хрящової тканин; формувати вміння робити висновки, складати схеми, працювати з підручником;
розвивати творчу активність учнів, їх пізнавальні інтереси, уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; розвивати вміння працювати в парах та групах; виховувати тактовне ставлення один до одного під час роботи в парах, працелюбність, старанність; бажання вчитися і знати якомога більше.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Поняття та терміни: опорно-рухова система, скелет, м’язи, зв’язки, кісткова та хрящова тканини, остеоцити, хондроцити, гіаліновий хрящ, волокнистий хрящ, еластичний хрящ, охрястя, окістя (записані на дошці).
Обладнання: таблиці «Кісткова та хрящова тканини», «Будова опорно-рухової системи», мікроскопи, мікропрепарати тканин, зошити, підручники, роздатковий матеріал.
Хід уроку
І.Організаційний момент.
Створення позитивної психологічної аури.
Здається, що в цьому світі немає нічого вічного. Пам’ятаєте: «все тече, все змінюється…»? на зміну зимі завжди приходить весна. Ніч, якою б довгою вона не була, скінчиться, і настане ранок. Доки існують люди, вони будуть прагнути щастя і кращої долі. Нехай усі наші надії збуваються! Я бажаю, щоб у ваших домівках запанувало порозуміння, а в наших серцях оселився вогник надії і сяяв протягом усього життя.
ІІ . Актуалізація опорних знань.
Ми з вами починаємо вивчати нову тему. Вона тісно пов’язана з тими знаннями, яких ми вже набули. Давайте їх згадаємо.
─ Що таке орган?
─ Що таке система органів?
─ Які системи координують роботу інших систем?
А ще, вивчаючи сьогоднішню тему подумайте над такими проблемними питанням:
–Чому в малих дітей кістки гнучкі, а у літніх крихкі та в них бувають частіше переломи?
ІІІ.Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.
У фантастичному романі Герберта Уеллса «Їжа богів» розповідається про особливий харчовий продукт, що впливає на ріст організму. Люди, які вживали його, виростали до гігантських розмірів. Але, що цікаво, пропорції тіла зберігалися. А це вже привід для роздумів: чи можна збільшити довжину і товщину кістки пропорційно, не боячись знизити її міцність? Виявляється, використовуючи «природний матеріал» - просочені сполуками кальцію кістки, це зробити не вдасться.
ІV.Повідомлення теми та мети уроку.
- Які ж вони, кістки? З чого вони побудовані?
Відповідь на це питання ми знайдемо на сьогоднішньому уроці. А ще ми дізнаємося про те, які функції в організмі людини виконує опорно-рухова система, яка її будова?
Отже, як ви вже здогадалися тема нашого сьогоднішнього уроку: Будова і функції опорно-рухової системи". На вашу думку, чому вивчення систем ми починаємо з опорно-рухової системи?
І дійсно, головна функція опорно-рухової системи – це опора, місце розташування та захист організму в цілому.
V.Вивчення нового матеріалу.
1.Функції опорно-рухової системи (Самостійна робота учнів з підручником, складання опорної схеми св.126).
2.Хімічний склад кістки.
– Чи відомо вам, що скелет людини містить близько 530г фосфору. Смертельна доза фосфору для людини становить 0, 1г, тобто в скелеті міститься достатньо фосфору, щоб отруїти 5300 людей. Чому ж тоді не відбувається самоотруєння людини?
Звичайно, окрім фосфору кістка має надзвичайно цікавий та різноманітний хімічний склад, що впливає на її властивості, однією з них є надзвичайно велика її міцність. Розгляньте будь ласка таблицю «Механічні характеристики різних матеріалів» та визначте, які матеріали є міцнішими за кістку.
Механічні характеристики різних матеріалів
Матеріал |
Міцність на стискування, Н/мм2 |
Міцність на розтягування, Н/мм2 |
Сталь |
552 |
827 |
Кістка |
170 |
120 |
Граніт |
145 |
4,8 |
Фарфор |
552 |
55 |
Дуб |
59 |
117 |
Бетон |
21 |
2,1 |
Учитель на дошці заповнює схему «Хімічний склад кісткової тканини».
Значення органічних та неорганічних речовин у складі кістки вчені довели за допомогою простого досліду. Мінеральні речовини, які входять до складу кістки, розчиняли за допомогою 10%-го розчину хлоридної кислоти. Кістка ставала гнучкою та пружною, її можна було зв’язати у вузол. Для видалення води й органічних речовин, кістку прожарювали на вогні, при цьому вода з неї випаровувалася а органічні речовини згоряли і кістка ставала дуже крихкою.
Зробіть висновок про взаємозв’язок хімічного складу кістки та властивостей.
Висновок. Органічні речовини надають кісткам гнучкості і пружності, а неорганічні – твердості і міцності.
3.Хрящова і кісткова тканини. (Робота у групах. Учні по-черзі проводять перекличку «остеоцити - хондроцит», таким чином, формуючи дві групи).
Завдання для групи «Хондроцит».
1. Склад хрящової тканини з (клітин-хондроцитів і міжклітинної речовини,
2. Що визначає гнучкість та еластичність хрящів(білки –колаген і еластин)
3.Особливість хрящової тканини ( відсутність кровоносних судин)
4. Види хрящової тканини, їх будова та місцезнаходження
Розрізняють гіаліновий (вкриває суглобові поверхні кісток, утворює реберні хрящі), еластичний(у складі вушних раковин, хрящів гортані) та волокнистий (у міжхреб-
цевих дисках) хрящі.
Будова та місцезнаходження хрящів.
Вид хряща |
Будова |
Місцезнаходження |
Гіаліновий |
Хондроцити знаходяться в міжклітинній речовині в особливих порожнинах поодинці чи групами. Форма клітин здебільшого овальна. У центрі клітин — велике ядро. Волокна — колагенові |
Укриває суглобові поверхні кісток; міститься в ребрах, у стінці дихальних шляхів; утворює носову перегородку |
Еластичний |
Відрізняється від гіалінового тим, що у хрящовому матриксі, крім колагенових волокон, є значна кількість еластичних |
Утворює вушну раковину, надгортанник, клиноподібний хрящ гортані |
Волокнистий |
Відрізняється від гіалінового тим, що колагенові волокна утворюють пучки |
Побудовані міжхребцеві диски; знаходиться в місцях прикріплення сухожилків і зв'язок |
Завдання для групи «Остеоцит»..
1. Склад кісткової тканини (клітин-остеоцитів і міжклітинна речовина)
А) неорганічні сполуки- вода й солі, переважно, фосфати й карбонати Кальцію, а також сполуки Флуору, Магнію, Натрію, що надають тканині твердості й щільності.
Б)органічні речовини представлено переважно білком осеїном, який утворює волокна й забезпечує гнучкість та пружність кісток.
В) кровоносні судини для забезпечення живлення клітин і росту кісток.
2. Види кісткової тканини – компактна й губчаста.
VІ.Узагальнення вивченого матеріалу.
На початку нашого уроку перед вами стояло проблемне питання, пригадайте його будь ласка. (учні пригадують)
А тепер дайте на нього відповідь узагальнивши сьогоднішній матеріал.
Відповідь. У дітей кістки еластичніші та гнучкіші, у них більше білка осеїну, а в літніх людей навпаки.
Виконання лабораторного дослідження мікроскопічної будови кісткової, хрящової та м’язової тканин
VІІ. Підсумок і домашнє завдання. Вивчити параграф підручника.