Тема: Функції і будова скелетних м’язів. Основні види та групи м’язів. Лабораторне дослідження мікроскопічної будови м’язової тканин.
Мета: сформувати в учнів знання про м’язову систему людини; з’ясувати особливості будови та функцій скелетних м’язів; ознайомитися з основними видами та групами м’язів людського тіла; продовжувати розвивати самостійну компетентність учнів, пізнавальну активність; продовжувати навчати робити висновки й аналізувати матеріал; продовжувати формувати культуру мовлення, вміння виступати, доводити свою думку, вислуховувати інших; виховувати любов до здорового способу життя.
Тип уроку: засвоєння знань, умінь і навичок та їх творче застосування.
Обладнання: таблиці «м’язова система людини», слайди «Будова скелетних м’язів».
Хід уроку.
Епіграф до уроку
Людське тіло — найкраща картина людської душі (Людвіг Вітгенштейн).
І.Організаційний момент.
ІІ.Актуалізація опорних знань.
2.1.Цифровий диктант « Лови помилку»
З 12 пропозицій ви повинні виписати тільки ті цифри, які відповідають правильним судженням.
1. У дорослої людини в кістках переважають мінеральні солі.
2. У дітей кількість кісток близько 200, а у дорослих трохи більше 300.
3. В хребті з’єднання кісток рухливе – суглоби.
4. Найбільші кістки в скелеті людини – гомілкові.
5. Діти більш схильні до переломів кісток, ніж дорослі.
6. Зростання кістки в довжину відбувається за рахунок окістя.
7. Пояс нижніх кінцівок утворений тазовими кістками.
8. Вигини в хребті людини є з народження.
9. Жовтий кістковий мозок – місце утворення клітин крові.
10.У людини в черепі переважає лицьовій відділ.
11.Плечовий пояс утворений парними ключицями та лопатками.
12.Кістки черепа поєднані нерухомо.
Правильна відповідь – : 1,7,11,12
За критеріями, зазначених на дошці, кожен оціните свою роботу.
0 помилок – «відмінно», 1-2 помилки – «добре», 3-4 помилки – «задовільно»,
більш 4 помилок – «погано».
2.2.Перевірка знань скелету людини.
На дошці приготовлений запис:
1. фалангі пальців
2. зап’ясок
3. плюсна
4. передплюсна
5. тім’яна кістка
6. променева кістка
7. ліктьова кістка
8. плечова кістка
9. гомілкова кістка
10.п’ясток
11.стегнова кістка
І варіант Випишіть цифри з назвами кісток верхньої кінцівки послідовно від кисті вгору.
ІІ варіант Випишіть цифри з назвами
кісток нижньої кінцівки послідовно від стопи вгору.
ІІІ.Мотивація
навчальної діяльності.
Кістка – живий орган. Протягом життя вона змінюється. Першочергове значення у зміні структури кістки мають м’язи. За поверхнею кістки, її виступами, жорсткостями можна визначити, як були розміщені й розвинені прилеглі до них м’язи. Це дає змогу реставрувати м’язову систему і, покриваючи її штучною шкірою відновити зовнішність людини, від якої зберігся скелет. Так, учений Герасимов М. М. створив скульптурні зображення багатьох історичних осіб за їхніми скелетами, наприклад, князя Ярослава Мудрого, царя Івана Грозного, адмірала Ушакова.
М’язи – друга частина опорно-рухової системи. Російський учений Сєченов І. М. про м’язи та їх роль в організмі висловлюється так: «Чи сміється дитина при вигляді іграшки, чи посміхається Гарібальді, коли його виганяють за надмірну любов до Батьківщини, чи тремтить дівчина при першій думці про кохання, чи створює Ньютон світові закони і пише їх на папері – всюди кінцевим фактом є м’язовий рух… вся безкінечна різноманітність зовнішніх проявів мозкової діяльності зводиться вкінці лише до одного явища – м’язового руху».
Ще відомий французький вчений XІX століття Ж.Ламарк казав: « Функція будує орган». Спробуємо встановити зв’язок між будовою та функціями м’язів.
ІV. Вивчення нового матеріалу
М’язовий рух людини здійснюється активною частиною опорно-рухової системи та відрізняється особливостями, що пов’язані з прямоходінням, працею та мовою.
– Згадаємо яким видом тканин утворений скелет та м’язи?(сполучною та м’язовою).
1.Види м’язових тканин, що забезпечують рух
–наявність в клітинах скоротливих ниток (міофібрил), утворених з білків актину й міозину
А)Непосмугована тканина – це тканина, яка складається з клітин- міоцитів і є складником внутрішніх органів і судин.
Б) Посмугована скелетна тканина – це тканина, яка складається з м’язових волокон й утворює скелетні м’язи.
В) Посмугована серцева тканина – це тканина, яка складається з клітин-кардіоміоцитів й утворює серцевий м’яз – міокард.
М’язові тканини утворені м’язовими клітинами або волокнами і характеризуються наявністю міофібрил, збудливістю й скоротливістю.
2.Будова і функції органів руху людини
М’яз – орган руху в тварин і людини, який складається з м’язової тканини, здатної до скорочення під дією нервових імпульсів.
А).Функції скелетних м’язів.
Загальна кількість скелетних м’язів у тілі людини сягає 600. Саме вони утворюють м’язову систему. У немовляти маса м’язів становить близько 23% маси тіла, у 8-річних дітей – 27%, молоді 17-18 років 43-44%, а в спортсменів навіть 50%. Розміри м’язів різні.
Функції м’язів:
рухова (переміщують тіло в просторі, впливають на рухи органів),
опорну (утримують тіло в певному положенні),
захисна (захищають внутрішні органи), чутливу (мають рецептори для сприйняття подразнень),
депонувальна (у м’язах накопичується глікоген),
теплоутворювальна (близько 70 % теплоти вивільняється мітохондріями м’язів).
Б)Будова скелетних м’язів
У людини розрізняють скелетні, гладкі й серцевий м’язи.
У м’язі розрізняють:
сухожилки - для прикріплення до кісток,
м’язове черевце
м’язові пучки, що мають власну оболонку
м’язові волокна містять міофібрили , усередині яких містяться актинові й міозинові протофібрили надають м’язам характерного вигляду посмугованості та велика кількість мітохондрій (іл. 72).
В) Виконання лабораторного дослідження
4. Основні види м’язів.
За формою розрізняються такі м’язи
- довгі м’язи (кінцівок);
- широкі м’язи (на тулубі);
- короткі м’язи (між ребрами);
- колові м’язи, або сфінктери (навколо отворів).
- згиначі;
- розгиначі;
- відвідні;
- привідні;
- м’язи-обертачі
1.Робота в групах з підручником та з таблицями.
Деякі м’язи тіла та їх функції.
Частина тіла (група) |
Окремі м’язи |
Функції |
|
М’язи голови |
Мімічні: коловий м’яз ока, м’яз сміху |
забезпечують мімічні рухи обличчя, беруть участь у мовленні |
|
Жувальні м’язи: жувальний, скроневий |
рухи під час жування, ковтання |
||
М’язи тулуба |
М’язи шиї |
Грудинно-ключично-соскоподібний |
забезпечують повороти голови та її підтримку |
М’язи грудної клітки |
Великі і малі грудні |
зумовлюють рухи верхніх кінцівок |
|
Міжреберні |
беруть участь у диханні |
||
М’язи спини |
Трапецієподібний Найширший м’яз спини |
зумовлюють рухи кінцівок, голови, підтримують тулуб. |
|
М’язи живота |
Прямий м’яз живота Косі м’язи живота Квадратні |
захист органів черевної порожнини, беруть участь у диханні, рухах кишечнику, виділенні |
|
М’язи верхньої кінцівки |
М’язи плечового поясу: дельтоподібний |
забезпечують рухи в плечовому суглобі |
|
М’язи плеча: біцепс, трицепс |
Згинання і розгинання руки в лікті |
||
М’язи нижньої кінцівки |
М’язи тазового поясу: великий сідничний |
забезпечують рухи ноги в кульшовому суглобі |
|
М’язи вільної нижньої кінцівки |
здійснюють рухи нижньої кінцівки |
2.Гра «Вірю – не вірю». (Учитель називає тези учні відповідають вірять вони чи ні та аргументують свою відповідь).
1. М’язи в організмі людини складають 80% загальної маси тіла.
2. Сполучна оболонка, якою зверху вкритий м’яз називається навколом’язовою. -
3. Актин – один із скоротливих білків м’язового волокна.+
4. М’яз із двома головками має назву біцепс.+
5. Найбільший м’яз людини трапецієподібний. -
6. М’язи прикріплюються до кісток за допомогою суглобів. –
7. Скелетні м’язи позбавлені кровоносних судин. –
3.Творчі завдання.
· Які м’язи на вашу думку потребують найбільшого тренування? Чому?
· За умови недостатньої рухової активності м’язи можуть перетворюватися на сухожилки. Із чим це пов’язано?
4.Вправа «Мозковий штурм».
— Поясніть вислів відомого хірурга М. Пирогова «Не знаючи топографії і будови м’язів, хірург не може працювати».
VІ. Домашнє завдання Вивчити п.31 тап.32с.141-142(1 розділ)