Тема. Особливості будови, способу життя різноманітність, роль у природі та значення в житті людини Комах.
Мета: узагальнити знання про комах ,на їх основі з’ясувати причини поширення цього класу; розширити знання учнів про значення комах у природі ,їх практичну роль у житті людини ; показати значення знань біології комах при використанні їх у народному господарстві та розробці методів боротьби з шкідливими комахами ,узагальнити знання учнів про характерні ознаки класу Комахи типу Членистоногі;розвивати уявлення учнів про взаємозв’язки організмів із середовищем існування;продовжувати екологічне виховання ,формувати бережливе ставлення до природи.
Обладнання: колекції комах ,таблиця Клас Комахи, комахи Червоної книги України,флешка з мультимидійними презентаціями, картини з зображенням комах.
Хід уроку
І Організація учбової діяльності
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Біологічна
естафета
-
Кожному учню приготувати одне речення про комах з попередніх тем.
- При цьому передавати з-рук в руки якийсь предмет (муляж комахи).
- Якщо учень не знає нічого про комах, він вибуває з гри і сідає на вільний
ряд.
- В кінці гри (перевірки д/з) повинна загорітися лампочка чи задзвеніти
дзвінок.
(Ті учні, що були відсутні на попередніх уроках отримують завдання за картками,
а можливо з підручником).
В тому разі, коли біологічна естафета пройде достатньо швидко запропонувати
учням розглянути малюнки комах, яких вони вже знали і ні.
Про що говорить те, що є відомі і невідомі нам комахи?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Уявіть собі таку картину .Ми з вами за допомогою машини часу повернулися назад у минуле на 400 млн .років ,цей період називався девонським .Клімат був різноманітним ,йшли процеси ґрунтоутворення . З`явилиcь багнисті ділянки суходолу ,на яких розселялись справжні наземні рослини і тварини.
Від якихось прісноводних ракоподібних виникли спочатку безкрилі ,а потім крилаті комахи. Звичайно ,ці перші комахи за зовнішнім виглядом відрізнялись від сучасних ,але ж вони з’явились і продовжували розвиватись і жити ,а зараз вони стали одним із найважливіших компонентів усіх наземних екосистем. Вони справили суттєвий вплив на еволюцію інших груп,особливо квіткових рослин .От якраз ми сьогодні на уроці й розглянемо питання «Різноманітність комах та їх роль у природі й житті людини.»
Епіграфом для нашого уроку є слова Бородіна : Природа –такий же унікум ,як і картина Рафаеля. Знищити її легко, відновити неможливо
А.П.Бородін
Як ви розумієте цей вислів?
Я хочу ,щоб в кінці уроку відповіли на питання :Багатьом тваринам люди ставлять пам`ятник. Чи заслужили на це комахи?
ІV.Вивчення нового матеріалу.
Новий матеріал ми вивчаємо методом самостійної роботи в парі
1)Робота в парах
Пари працюють 10 хвилин над відповідним завданням згідно із запропонованим текстом підручника.
Завдання для пари
Спала квітка і раптом прокинулась –
Більше спати не захотіла.
Ворухнулась, стрепенулась,
Здійнялась в гору й полетіла (метелик)
Ø Летить – пищить, сяде – мовчить,
хто його вб’є, той свою кров проллє. (Комар)
Пара 1 Метелики (лускокрилі), двокрилі
Ø Летить – виє,
сіло – землю риє,
чорне тіло, чорний вус,
ніби справжній сажотрус. (Жук)
Пара 2 Жуки (твердокрилі)
Тисяча тисяч бондарів
роблять хати без дворів. (Мурахи)
Пара 3 Перетинчастокрилі - оси ,мурахи
Про бджолу(ряд Перетинчастокрилі)
1.Священне значення бджоли ґрунтується на переказах. Розповідається,що коли розпинали Іісуса Христа ,то циган не забив п’ятого цвяха в груди Спасителю ,бо на той момент його вжалила бджола.
Одного разу бджола просила і в Бога дозволу брати для себе поживу з квіток. Бог відав їй у розпорядження всі квіти «від моря до сходу».»Літай,сказав господь ,-і з квіток усіх річок,усіх берегів,лісів і степів збирай офіру богові ,і людям принось ,і для себе припасай».Тому й вживають воскові свічки при богослужінні.
За легендами чехів,бджоли прилітали до розпятого Христа і пили піт на його обличчі.
Бджоли навіть у темряві можуть відчувати ,де знаходиться Сонце.Вони відчувають проміння ,яке заломлюючись ,надходить з-за горизонту.
Бджола за один виліт приносить 0,05 г меду.тобто ,щоб принести 1 кг меду їй треба зробити 50 тис. вильотів івідвідати 10 млн. квіток Літаючи з швидкістю 65 км\год,бджола для цього повинна зробити «подорож! У сотні кілометрів.
У штаті Гойяс (Бразилія)є бджоли ,які виробляють кислий мед. Ці бджоли не мають жал.
Бджола за день запилює 7 тис. квіток.
Після виконання завдань від кожної групи виступає доповідач, учні у своїх зошитах складають матрицю.
Назва ряду |
Особливості будови |
Представники ряду |
Значення |
Прямо-крилі |
Великих або середніх розмірів передні крила жорсткі –вузькі,задні- широкі ротовий апарат гризучий |
Коник зелений ,коник сірий ,перелітна сарана,капустянка,цвіркун польовий,цвіркун хатній,богомол |
Шкідники с/г культур,знищують листя та молоді пагони.
|
Бабки |
рухлива голова з великими очима , сітчасті крила, гризучого типу |
Бабка –коромисло,бабка красотка,бабка плоска |
Знищують комах , шкідливих для людини |
Твердо - крилі |
,передня пара крил тверда ,друга-перетинчасті,ротовий апарат гризучого типу |
Травневий хрущ колорадський жук,семи крапкове сонечко жук - плавунець,буряковий довгоносик ,жуки-короїди,жук-олень |
Шкідники с\г рослин,продуктів харчування;хижакрегулюють чисельність інших комах -запильників |
Метелики |
Дві пари великих крил,вкритих лускою,ротовий апарат сисного типу, Слинні залози виділяють слину та шовкові нитки |
Капустяний білан,великий нічний павине око шовковичний шовкопряд,яблунева плодожерка |
Запильники комах,виробники шовку,шкідники с/г ,культур,запасів їжі,одягу |
Перетин - часто- крилі |
Дві пари прозорих перетинчастих крил ,гризучий або сисний ротовий апарат.
|
Сосновий пильщик,вишневий пильщик,рогохвіст,великий,хвойний,медоносна бджола,руда лісова мурашка,садова мурашка,джмелі,оси,шершні |
Запильники рослин,виробляють мед,віск,прополіс,знищують шкідливих комах,рихлення грунту,використовують для біологічних способів боротьби |
Учитель Пісні цвіркунів звеселяють душу,виспівують красу нашої землі,передбачають погоду.Бджоли -комахи –запилюючи,виробляють для людини продукти харчування,ліки -мед…Комари мають які негативне значення для людини,а для природи є складовою ланцюга живлення ,бо їх зникнення приведе до зникнення комахоїдних птахів.
V.Узагальнення і систематизація знань
5)Вікторина
Представник кожної групи відповідає на запитання
Кожна правильна відповідь 1 бал.
Запитання
1 Яке значення мають жилки крил комах?(Міцність крил,діагностування ряду)
2.У яких органах утворюються мед,віск,шовк?
( Мед — це нектар, перероблений під дією ферментів слинних залоз у волі бджоли. в медовий зобик додаються ферменти, виділені підглотковою залозою. багато разів випускають із зобика на кінчик хоботка і вбирають назад. Від цього нектар збагачується ферментами.)
( Віск — це жироподібна речовина, яка утворюється в спеціальних залозах на черевці бджоли. восковими залозами, розташованими на нижній стороні черевця робочої бджоли. На останніх чотирьох нижніх півкільцях помітні оголені частини тіла з блискучою поверхністю . Вони називаються восковими дзеркальцями і служать місцем накопичення тонкого шару воску у вигляді пластинок )
(Шовк - продукт виділення залоз гусіні шовкопрядів при звиванні коконів.)
3.Чому масовий виліт у травневого хруща відбувається через 4 роки?
(4 роки личинки живуть у грунті)
4.У яких комах немає крил?( бліх та звичайних мурах)
5.Які членистоногі можуть сигналізувати про радіоактивність?(Таргани)
6.Які членистоногі віщують погоду?(павуки ,хрущі,цикади,мухи та інші)
8.Які комахи обходяться без їжі все своє життя?(одноденки)
11.Чи однакову їжу споживають самки і самці комарів?
(Самки живляться кров`ю,самці рослиною їжею)
12.Хто тричі народжується ,щоб стати дорослим(Метелик)
3.Значення комах у природі та житті людини.
5.Комахи Червоної книги України.
Як ви будете себе вести побачивши раптом ціх комах?Ні Чому?Це рідкісні і зчезаючи види занесені до Червоної книги і знаходяться під охороною.
VII. Закріплення знань і вмінь учнів
Завдання учням. Узагальнити набуті знання.
позитивне |
негативне |
1.запильники квіткових рослин |
1.шкідники с/г культур |
2.санітари лісу, знищують і переробляють трупи тварин |
2.шкідники садів і городів
|
3.їжа для інших тварин |
3.переносники і збудники інфекційних захворювань |
4.харчуючись іншими комахами регулюють їхню чисельність |
4.шкідники запасів їжі,одягу |
5.харчування рослин,регулюють їх ріст і розвиток |
5.шкідники дерев’яних будівель |
6.комахи, що живуть у ґрунті, рихлять його ї забезпечують киснем |
6. паразити людей,звірів |
─ То як ви гадаєте .потрібно будувати пам’ятники комахам?(Так)
─ Хто з комах виконує санітарну роль?(Жук-могильник,гнойовик)
─ Назвіть комах запилювачів?(бджоли)
─ Навіщо створена Червона книга?(Для охорони рідкісних ,зникаючих,які знаходяться під загрозою зникнення видів )
VIII.Підсумки уроку
Учитель. Клас комахи не має собі рівних на Землі за кількістю видів(понад 1 млн,в Україні –близько 40 тис.)
Вони заселяють різні середовища ,у природі відіграють величезну роль ,що зумовлено їхньою чисельністю та видовою різноманітністю. Більша кількість комах є корисними. Деякі їх види занесені в Червону книгу.Багато є паразитами,хижаками інших комах,які приносять шкоду рослинництву,збудники хвороб,блохи-чуми,комар анофелес –малярії,ґедзі і інші кровососи завдають шкоду господарству ,виснажуючи домашню худобу)
-Як можна застосувати отримані знання про комах у майбутньому?
Учитель оцінює роботу кожної групи.
VI. Домашнє завдання