6 клас Конспект уроку "Запилення"

 

Тема: Запилення.

Мета: сформувати поняття «запилення», познайомити учнів із основними способами запилення, особливостями будови квіток у зв’язку з пристосуванням до запилення різними способами, показати значення запилення у житті рослин;

Розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти та процеси у життєдіяльності квіткових рослин; уміння логічно мислити, робити відповідні висновки та узагальнення; розвивати пам’ять, спостережливість, увагу.

Виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища та любов до рослинності рідного краю.

Обладнання: гербарні зразки рослин, що запилюються різними способами, таблиці, презентація

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

 

Хід уроку:

     I.          Організаційна частина.

  II.          Актуалізація опорних знань.

Біологічний диктант

1. Квітка — це ...

2. Вісь квітки називають ...

3. Група квіток, розташованих на спільній осі, утворює ...

4. Прості суцвіття — це сукупність квіток, розташованих на ...

5. У вишні, цибулі, примули суцвіття — ...

6. Із кількох простих суцвіть на розгалуженій головній осі утворюються ...

7. У жита, пшениці суцвіття — ...

               Які головні частини квітки?

               Що приваблює нас у квітках?

               Що утворюється на місці квітки, яка відцвіла?

               Де у квітки знаходяться чоловічі клітини, а де жіночі?

               Як вони називаються?

III.          Мотивація навчальної діяльності.

Подивіться, які різноманітні форми мають квітки. Квітки з пелюстками правильної і неправильної форми; з пелюстками, що розміщені симетрично і асиметрично, окремі і що зрослися, яскраві і ледь помітні, великі і дрібні, зібрані у суцвіття; деякі випускають аромат, що людина уловлює здалека, інші зовсім або майже без аромату, треті поєднують яскравість із сильним ароматом… Задля чого усі ці старання рослин?

IV.          Вивчення нового матеріалу.

1.Запилення – це процес перенесення пилкових зерен з пиляка  тичинок на  приймочку маточки. Це одна з необхідних умов для запліднення і утворення плодів і насіння

2. Види запилення.

Робота в  групах  .ст.149

1 група – Що характерно для самозапилення?

2 група – Що характерно для перехресного запилення? Які рослини називають однодомними і дводомними?

3.Способи запилення

Робота в  парах  .ст.150

1 пара – Які ознаки рослин, що запилюються вітром?

2 пара – Які ознаки рослин, що запилюються комахами?

3 пара  Які  рослини запилюються птахами ,летючими мишами?


4.Штучне запилення рослин, його значення.

Штучне запилення здійснюється людиною (перенесення пилку з тичинок одних рослин на приймочку маточки інших різними способами). Його широко застосовують для виведення нових сортів, для підвищення врожаю.

   V.          Узагальнення і систематизація вивченого.

Конкурс "Склади віртуальний букет ”

Групам учнів пропонуються картки з зображенням рослин. Одна група складає букет з комахозапильних рослин, а інша — з вітрозапильних.

Проблемні питання

- Майже 85% квіткових рослин запилюються комахами. Що приваблює комах у квітках?

- Чи може запилитися квітка, коли відсутні тичинки?

- Багато рослин розкривають і закривають свої віночки за розкладом. Приміром, о восьмій годині ранку розкриваються оранжеві кошики нагідок, а білі духмяні квіти нічної красуні в цей час закриті, запаху немає. Чим це пояснити?

- Навіщо суцвіття ліщини – сережка має аж 4 мільйони пилкових зерен?

- Пилок берези переноситься на відстань 400 км, а дуба – 70 км. Як запилюються ці рослини?

Біологічний диктант (вибрати окремо ознаки  вітро – та комахозапильних рослин)


1.    Квітки дрібні, безбарвні, запаху не мають.

2.    Пилку багато, він сухий.

3.    Квітки великі, яскраві.

4.    Дрібні квітки зібрані в суцвіття.

5.    Пилок липкий.

6.    Квітки розцвітають рано, до розпускання листя.

7.    Квітки мають запах, аромат.

8.    У квітки великі пиляки на довгих тичинкових нитках.

9.    Приймочка маточки липка.

10.          Маточки з великими розділеними приймочками.

11.          До цієї групи відносимо ліщину.

12.          Так запиляються огірки, гарбузи.


Відповіді: комахозапильні – 3,4,5,7,9,12.

                   вітрозапильні – 1,2,6,8,10,11.

VI.          Підведення підсумків уроку.

VII.          Домашнє завдання  Опрацювати матеріал параграфа