Мета: сформувати поняття «запилення», познайомити учнів із основними способами запилення, особливостями будови квіток у зв’язку з пристосуванням до запилення різними способами, показати значення запилення у житті рослин;
Розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти та процеси у життєдіяльності квіткових рослин; уміння логічно мислити, робити відповідні висновки та узагальнення; розвивати пам’ять, спостережливість, увагу.
Виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища та любов до рослинності рідного краю.
Обладнання: гербарні зразки рослин, що запилюються різними способами, таблиці, презентація
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Хід уроку:
I. Організаційна частина.
II. Актуалізація опорних знань.
Біологічний диктант
1. Квітка — це ...
2. Вісь квітки називають ...
3. Група квіток, розташованих на спільній осі, утворює ...
4. Прості суцвіття — це сукупність квіток, розташованих на ...
5. У вишні, цибулі, примули суцвіття — ...
6. Із кількох простих суцвіть на розгалуженій головній осі утворюються ...
7. У жита, пшениці суцвіття — ...
─ Які головні частини квітки?
─ Що приваблює нас у квітках?
─ Що утворюється на місці квітки, яка відцвіла?
─ Де у квітки знаходяться чоловічі клітини, а де жіночі?
─ Як вони називаються?
III. Мотивація навчальної діяльності.
Подивіться, які різноманітні форми мають квітки. Квітки з пелюстками правильної і неправильної форми; з пелюстками, що розміщені симетрично і асиметрично, окремі і що зрослися, яскраві і ледь помітні, великі і дрібні, зібрані у суцвіття; деякі випускають аромат, що людина уловлює здалека, інші зовсім або майже без аромату, треті поєднують яскравість із сильним ароматом… Задля чого усі ці старання рослин?
IV. Вивчення нового матеріалу.
1.Запилення – це процес перенесення пилкових зерен з пиляка тичинок на приймочку маточки. Це одна з необхідних умов для запліднення і утворення плодів і насіння
2. Види запилення.
Робота в групах .ст.149
1 група – Що характерно для самозапилення?
2 група – Що характерно для перехресного запилення? Які рослини називають однодомними і дводомними?
3.Способи запилення
Робота в парах .ст.150
1 пара – Які ознаки рослин, що запилюються вітром?
2 пара – Які ознаки рослин, що запилюються комахами?
3 пара – Які рослини запилюються птахами ,летючими мишами?
4.Штучне запилення рослин, його значення.
Штучне запилення здійснюється людиною (перенесення пилку з тичинок одних рослин на приймочку маточки інших різними способами). Його широко застосовують для виведення нових сортів, для підвищення врожаю.
V. Узагальнення і систематизація вивченого.
Конкурс "Склади віртуальний букет ”
Групам учнів пропонуються картки з зображенням рослин. Одна група складає букет з комахозапильних рослин, а інша — з вітрозапильних.
Проблемні питання
- Майже 85% квіткових рослин запилюються комахами. Що приваблює комах у квітках?
- Чи може запилитися квітка, коли відсутні тичинки?
- Багато рослин розкривають і закривають свої віночки за розкладом. Приміром, о восьмій годині ранку розкриваються оранжеві кошики нагідок, а білі духмяні квіти нічної красуні в цей час закриті, запаху немає. Чим це пояснити?
- Навіщо суцвіття ліщини – сережка має аж 4 мільйони пилкових зерен?
- Пилок берези переноситься на відстань 400 км, а дуба – 70 км. Як запилюються ці рослини?
Біологічний диктант (вибрати окремо ознаки вітро – та комахозапильних рослин)
1. Квітки дрібні, безбарвні, запаху не мають.
2. Пилку багато, він сухий.
3. Квітки великі, яскраві.
4. Дрібні квітки зібрані в суцвіття.
5. Пилок липкий.
6. Квітки розцвітають рано, до розпускання листя.
7. Квітки мають запах, аромат.
8. У квітки великі пиляки на довгих тичинкових нитках.
9. Приймочка маточки липка.
10. Маточки з великими розділеними приймочками.
11. До цієї групи відносимо ліщину.
12. Так запиляються огірки, гарбузи.
Відповіді: комахозапильні – 3,4,5,7,9,12.
вітрозапильні – 1,2,6,8,10,11.
VI. Підведення підсумків уроку.