Тема: Будова скелета людини.
Мета: ознайомити учнів з особливостями будови скелета людини, його відділів; навчити учнів розрізняти подібність та відмінність у будові скелета людини та тварин; пояснити особливості скелета, пов’язані з прямоходінням і трудовою та розумовою діяльністю.розвивати вміння узагальнювати і робити висновки виходячи з порівняння; продовжувати розвиток вмінь працювати з таблицями, схемами, моделями, малюнками підручника, аналізувати пройдений матеріал;виховання стійкої мотивації до навчання.
Тип уроку: засвоєння знань, умінь і навичок та їх творче застосування.
Обладнання: таблиці «Скелет людини», «Будова скелета тулуба», «Будова скелета голови»
Хід уроку.
І.Організаційний момент.
ІІ.Перевірка домашнього завдання.
– Інтерактивна гра «Ти мені, я - тобі». (Учні сидячи за партою задають одне одному питання та дають відповіді на них. Питання не повинні повторюватися.)
– Робота з дидактичним матеріалом. (Додаток)
ІІІ.Актуалізація опорних знань.
– Чи подібні між собою скелет людини і тварин?
– Чим в першу чергу вони відрізняються.
ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів.
А дізнатися про тему нашого уроку нас допоможе така загадка.
Кістка до кісточки, вмілий буклет,
Ви не лякайтеся це лиш …..(скелет)
Як ви вже здогадалися сьогодні на уроці ми будемо говорити про скелет людини. На уроці ми дізнаємося особливості будови скелета людини, його відділів; навчимося розрізняти подібність та відмінність у будові скелета людини та тварин; пояснювати особливості скелета, пов’язані з прямоходінням і трудовою та розумовою діяльністю.
V. Вивчення нового матеріалу.
1.Відділи скелета людини. (бесіда, складання схеми).
2.Особливості будови відділів скелета людини. (Робота в групах, заповнення таблиці).
Частина скелета |
Відділ |
Окремі кістки |
Функції |
З’єднання кісток |
|
|
|
|
|
І група. Скелет голови. Чому потрібно обережно поводитися з голівкою новонародженого маляти та не гладити її дуже сильно?
ІІ група. Скелет хребта. Вигини хребта з’являються поступово: спочатку – шийний, потім – грудний, куприковий, поперековий. Чому і з якими рухами дитини пов’язана така послідовність?
ІІІ група. Грудна клітка. Чому грудна клітка дитини коротка, широка, а ребра займають горизонтальне положення. У жінок вона коротша, ширша та округліша, а в чоловіків конічної форми. З чим це пов’язано?
ІV група. Скелет кінцівок. Спрогнозуйте, розвиток яких кісток відбудеться краще в балерини, футболіста і велосипедиста.
3.Відмінність скелета людини і ссавців.
─ Більший мозковий відділ;
─ Поява надбрівних дуг та підборіддя;
─ Менш масивні щелепи;4 вигини хребта;
─ Рухливий плечовий пояс;
─ Розширення та сплюснення грудної клітки;
─ Розширений тазовий пояс;
─ Масивні кістки ніг;
─ Кращий розвито п’яткової кістки та склепіння стопи;
─ Відмінність розташування великого пальця кисті.
VІ. Узагальнення і закріплення вивченого матеріалу.
Творчі завдання.
· Взявши до уваги останній матеріал, пояснити, яким чином особливості будови скелета людини пов’язані з прямоходінням і трудовою та розумовою діяльністю.
· Чим відрізняється з’єднання кісток черепа у новонародженої дитини та дорослої людини?(у новонародженого кістки черепа мають певну рухомість, що важливо під час пологів, кістки черепа дорослої людини з’єднані зі допомогою швів)
· Яке місце хребта найуразливіше щодо пошкоджень. (відросток епістрофею, який входить в отвір атланта для обертання голови).
VІІ. Підсумок і домашнє завдання. . Вивчити § підручника