9 клас Конспект уроку . Основи генної та клітинної інженерії

 Тема: Основи генної та клітинної інженерії

Мета:  забезпечити засвоєння учням таких понять як біотехнологія, генна інженерія; дати уявлення про досягнення людства в галузі біотехнології, ознайомити з її основними процесами: генетичною, клітинною інженерією як перспективними галузями молекулярної генетики та біохімії; розвивати уміння висловлювати свою думку, вислуховувати іншу; виховувати молодь, яка надає перевагу біотехнологічним виробам більш екологічно чистим і корисним для здоров’я; показати необхідність обережного ставлення до генетично модифікованих продуктів і трансгенних організмів; розкрити позитивну і негативну роль застосування сучасних біотехнологій; поглибити уявлення про значення біотехнологій для людського суспільства, показати перспективу розвитку цієї науки; зацікавити учнів можливостями науки, надати простір для фантазії, що може перерости в дійсність; забезпечити розвиток інтересу учнів шляхом використання дослідницьких технологій.

Державні вимоги щодо рівня  загальноосвітньої підготовки учнів:

Учень/учениця:
називає:

- методи селекції;

- завдання та основні напрямки сучасної біотехнології;

- методи сучасної біотехнології;

- можливості діагностики спадкових хвороб людини;

Наводить приклади:

 - речовин (продукції), які одержують методами генної інженерії;

пояснює:

- переваги та можливі ризики використання генетично-модифікованих організмів;

порівнює:

- класичні методи селекції з сучасними біотехнологічними підходами;

застосовує знання для оцінки:

- можливих позитивних і негативних наслідків застосування сучасних біотехнологій;

висловлює судження про:

 - можливості використання генетично модифікованих організмів;

-  моральні й соціальні аспекти біологічних досліджень.

Обладнання і матеріали: мультимедійна презентація вчителя до уроку, учнівські презентації «Химери» та «Генетичні основи селекції», кольорові картки (кружечки жовтого, червоного та зеленого кольорів), опорні конспекти

 Тип уроку: комбінований

                              Хід уроку

І. Організаційний етап

ІІ. Актуалізація опорних знань

Вправа «Світлофор»

В учнів на партах лежать кружечки червоного, зеленого та жовтого кольорів. Вчитель зачитує незакінчене твердження, а учні його мають продовжити. Піднятий зелений кружечок означає, що учень готовий відповісти, червоний – відповіді не знає, жовтий – вагається. Оцінки отримують три тих учні, які дали найбільше правильних відповідей.

Твердження:

1.    Ген являє собою…..(послідовність нуклеотидів ДНК, у яких закодована генетична інформація про первинну структуру білка).

2.    Гени поділяються на …(структурні і регуляторні)

3.    Білові гени – це ділянки ДНК, де кодується…(іРНК)

4.    Геном складається з …(послідовностей нуклеотидів із різним ступенем повторюваності)

5.    Структурний ген – ділянка ДНК, а якій кодується…(якийсь із типів РНК)

6.    іРНК є матрицею для синтезу…(білків)

7.    Основним генетичним принципом зараз є правило…(«один ген - один поліпептидний ланцюг»)

8.    Генетична інформація міститься у…(хромосомах (ядрі), ДНК мітохондрій та пластидів)

9.    Генетика людини – це наука про…(спадковість і мінливість ознак у людини)

10. Спадкові хвороби поділяються на..(генні, хромосомні і геномні)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Епіграф уроку.

Мікроорганізми, це гидке каченя перших років епідеміології, завдяки успіхам науки і техніки, досягненням людського генію перетворилось у чудового лебедя генетичної інженерії, сучасної біотехнології і індустрії живих клітин ”. (Б.Я.Нейман).

ІV. Вивчення нового матеріалу

 Клітинна (тканинна) інженерія  - галузь біотехнології, у якій застосовують методи виділення клітин з організму і перенесення на штучні поживні середовища, де продовжується їх життєдіяльність. Це дозволяє отримувати соматичні клітини різних видів, створення культурних клітин для отримання цінних речовин (м'ясо, сало, женьшень).

   Перспективним напрямком клітинної інженерії є  клонування.

      Клонування організмівз незаплідненої яйцеклітини видаляють ядро і пересаджують ядро соматичної клітини іншої особини. Таку штучну зиготу пересаджують у матку самки, де розвивається ембріон.

   Значення методу: можна одержати від цінних за своїми якостями плідників, необмежену кількість потомків, які є їхньою точною генетичною копією.

   Клон – це сукупність клітин або особин, які виникли від спільного предка нестатевим способом. Таким шляхом протягом мільйонів років розмножувались у природі багато видів рослин і тварин. 23 лютого 1997 року вважається початком нової ери у розвитку молекулярної біології – отримали клон з ядра соматичної клітини у ссавців.

   Шотландський учений Ян Вільмут одержав клон вівці – ягня Доллі. Вівця не мала батька, але мала трьох матерів: перша дала свій генетичний матеріал, від другої взяли яйцеклітину, третя виношувала знамените ягня. В квітні 1998 року – Доллі народила ягня Бонні, у березні 1999 – троє ягнят.

Проблеми, які виникли під час клонування:

- Вважають, що Доллі народилася вже немолодою – для її клонування було взято ядро шестирічного організму, яке зберігає не тільки генотип, але і біологічний вік. Тому Доллі швидко постаріла.

- Мала ефективність методу – під час клонування зроблено 433 спроби злиття ядер соматичних клітин з яйцеклітиною із зруйнованим ядром; з 277 реконструйованих яйцеклітин розвинулося – 29, але народилося лише 1 живе ягня.

      Що несе людству можливість клонування вищих тварин і самої людини: розв’язання раніше безнадійних проблем чи порушення віками встановлених норм моралі?  Заборонити чи продовжити подібні дослідження – вирішують уряди багатьох країн, створюючи спеціальні комісії з біоетики.

      Генна інженерія - це сума методів, що дозволяють переносити гени з одного організму в інший, або - це технологія спрямованого конструювання нових біологічних об'єктів.

Мал. Генна інженерія

V. Узагальнення і систематизація знань

Самостійна робота з картками: вставити пропущені слова.

- Рослин і тварин, що містять у своїх клітинах ген чужого організму, включений у хромосоми називають…(трансгенними).

- Першим у продажу був генетично модифікований ..(томат).

- Організми або їх частини, що складаються з генетично різнорідних тканин називають …(химерами).

- Наука про теоретичні основи та методи створення нових і поліпшення вже існуючих сортів, порід та штамів називається … (селекцією).

- Основними методами сучасної селекції є … (штучний добір і гібридизація).

- Є такі форми штучного добору … (масовий та індивідуальний).

- Процес одержання гібридів, що ґрунтується на об’єднанні генетичного матеріалу у різних клітин або організмів називається … (гібридизація).

- Гібридизація в межах одного виду називається … (внутрішньовидова), а між особинами різних видів … (міжвидова).

- Гібрид пшениці та жита … (тритікале), а кобили та осла - … (мул).

VІ. Домашнє завдання.

   1.  Опрацювати матеріал підручника