Тема. Транспорт речовин у тварин. Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції.
Мета.
розширити й поглибити знання учнів про транспорт речовин у тварин, типи кровоносних систем, функції крові; сформувати знання про склад крові;
розвивати вміння порівнювати, робити узагальнюючі висновки;
виховувати любов до природи.
Обладнання і матеріали : підручник, зошити, навчальна презентація
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
І.Організаційний етап.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
2.1.Виконання тестових завдань.
2. Газообмін за допомогою дифузії через поверхню тіла відбувається у:
А саламандри В восьминога Б дафнії Г гідри
3. Органи дихання ставковика малого — це:
А легеневі мішки В легені Б зябра Г трахеї
4. Трахейне дихання характерне для:
А комах Б ракоподібних В черевоногих молюсків
5. Газообмін пуголовка жаби здійснюється через:
А легені і шкіру Б зовнішні зябра Г трахеї
6. Подвійне дихання притаманне:
А амфібіям В птахам Б рептиліям Г рибам
2.2. «Мозковий штурм».
— Чому членистоногі мають різноманітні органи дихання?
2.3. «Коло ідей».
— Чому акули в неволі стають «сонними» і часто гинуть? (У більшості видів акул немає механізму прокачування води через зябра. Щоб з водою надходив кисень, рибі необхідно швидко рухатися.)
ІІІ.Мотивація навчальної діяльності.
Як кисень і поживні речовини потрапляють до кожної клітини багатоклітинного організму? Як вуглекислий газ виводиться з організму, а шкідливі речовини потрапляють до органів виділення?
Існують тварини, у яких молекули речовин переміщуються тільки від клітини до клітини. Учені підрахували, що навіть невеликі молекули кисню, пройшовши покриви тіла таким шляхом, можуть переміститися всередину організму на відстань не більше 1 мм. Тому цей спосіб поширення речовин характерний тільки для невеликих тварин, таких як, наприклад, плоскі черви. Навіть дощовому черв’яку, у якого діаметр тіла — 5–7 мм, такого виду транспорту недостатньо.
— Як транспортуються речовини в більшості тварин?
ІV.Вивчення нового матеріалу.
1.Основні функції транспортної системи Транспортна Захисна
Технологія «Мікрофон».
– Які функції транспортної системи?
2.Особливості будови транспортної системи
У більшості тварин транспортні функції виконує кровоносна система.
Робота в групах
1 група
– Назвіть основні елементи кровоносної системи тварин
2 група
– Які є типи кровоносних судин ?
3 група
– Які рідини рухаються по транспортних судинах? Яку роль вони відіграють ?
А)Скоротливий орган – для забезпечення руху транспортної рідини – серце або спеціальна скоротлива судина (мал. 33.1).
Б) Кровоносні судини
три типи судин: артерії, вени та капіляри.
По артеріях рідина тече від скоротливого органа (вони мають найтовстіші стінки).
По венах кров тече до скоротливого органа.
Капіляри є найтоншими судинами. Вони здійснюють обмін речовин між транспортною рідиною і тканинами.
В)Транспортна рідина – кров або гемолімфа.
– кров– рідина, яка переміщується тільки всередині судин і не потрапляє в порожнини тіла організму.
– гемолімфа – рідина, яка на якихось ділянках виходить у порожнини тіла організму
3.Різноманітність транспортних систем
Виділяють два основні типи кровоносних систем — замкнену й незамкнену іл. 33.2
Особливості різних типів кровоносних систем
V.Узагальнення та систематизація знань.
5.1. «Снігова куля».
Учитель пише на дошці поняття, а учні називають по одному слову, що його стосується. Повторювати слова не можна. Слова записуються напроти терміна, а потім один учень узагальнює їх. Наприклад: гемолімфа, кров, серце,вени
VІ.Підбиття підсумків уроку.
VІІ.Домашнє завдання.
Завдання для всього класу.Підручник:
Індивідуальні та творчі завдання.
Скласти «шпаргалку з помилками» за темою уроку (невеличкий опорний конспект, у якому допущено декілька помилок).