Тема: Робота м’язів. Втома м’язів. Лабораторне дослідження розвитку втоми при статичному і динамічному навантаженні впливу ритму й навантаження на розвиток втоми.
Мета. Освітня - продовжити формувати знання учнів про функції м’язів в організмі;ознайомитись з фізичними якостями м’язів тіла людини; встановити відмінності динамічної та статичної роботи м’язів; визначити причини втоми; вивести правило оптимальної роботи м’язів.
Розвиваюча - розвивати уміння порівнювати функції та фізичні якості м’язів, робити висновки та узагальнення.
Виховна - сформувати у учнів гігієнічні навички праці та переконати в необхідності занять фізкультурою і спортом, які сприяють розвитку м’язів людини.
Обладнання: таблиця «М’язи людини», гантелі, секундомір, слайди «Механізм м’язового скорочення».
Тип уроку: засвоєння знань, умінь і навичок та їх творче застосування
Хід уроку
І.Організаційний момент.
Перевірка готовності класу до уроку.
ІІ.Актуалізація опорних знань.
ü Назвіть взаємозв’язок який існує між будовою і функціями скелетних м’язів.
ü Які особливості скелета і м’язової системи дають змогу людині виконувати трудові операції.
ü Пригадайте з курсу фізики, що таке робота. Що вам легше робити: стояти на лінійці чи бігати по подвір’ю? Чому?
ü Чому при фізичних навантаженнях м’язи людини втомлюються?
ІІІ.Мотивація навчальної діяльності.
З моменту народження і до глибокої сивини на скронях наше тіло рухається.
«Рух – це основне джерело здоров’я, а бездіяльність – його могила» (Ж. Тиссо).
Сєчєнов, досліджуючи закономірності фізіологічної праці, запропонував студентам задачу: дві людини засперечалися, як краще нести вантаж – поперемінно правою і лівою рукою без відпочинку, чи нести його в одній і тій самій руці, зупиняючись для відпочинку.
Проблемне запитання на урок: подумайте, що відповіли студенти і як довести їх відповідь?
ІV.Вивчення нового матеріалу.
1.Робота м’язів – діяльність м’язів, що виникає внаслідок їхнього скорочення за рахунок енергії АТФ.
2. Основні властивості м’язів
Робота в групах (з підручником ст.142).Охарактеризуйте властивості м’язів.
І група – сила, швидкість скорочення(чим довший м’яз, то на більшу відстань він може скоротитися)
Сила м’яза – це величина максимального напруження, яку він може розвинути під час збудження. Силу, яку розвиває м’яз залежить від:
· Кількості скоротливих білків і м’язових волокон (чим більше м’яз містить скоротливих білків, то більша його маса, він товстіший і сильніший);
· Частоти нервових імпульсів, що надходять до м’яза.
ІІ група – витривалість і тонус.
3.Види роботи
А) Статична робота – це робота, за якої м’язи напружуються, але не скорочуються (наприклад, при утриманні вантажу), м’язи перебувають певний час у напруженні, не змінюючи свої розмірів.
Б) Динамічна робота – робота, за якої м’язи почергово скорочуються й розслаблю-
ються (наприклад, під час бігу чи ходіння), скорочення м’язів чергується з їх розслабленням
4. Послідовність скорочення м’язового волокна( перегляд відеофрагиента)
М’язи виконують певну роботу, що пов’язана з їхнім скороченням чи напруженням та затратами енергії АТФ й утворенням теплоти
5.Умови найпродуктивнішої роботи скелетних м’язів
ВТОМА М’ЯЗІВ – це фізіологічний стан, який виникає при тривалій або інтенсивній роботі й полягає в тимчасовому зниженні працездатності
Під час відпочинку відбувається не тільки відновлення працездатності, а навіть її збільшення – понадвідновлення, завдяки чому м’язи можуть виконувати ще більшу роботу, ніж до появи втоми.
Виникнення втоми пов’язане з такими явищами ( Робота з підручником ст. 143.
3 абзац знизу)
Основними причинами втоми є:
· Недостатнє постачання м’язів киснем;
· Зменшення запасів поживних речовин, які є джерелом енергії скорочення;
· Накопичення продуктів обміну.
Втома залежить від:
· Величини і тривалості напруження м’язів;
· Стану нервової системи;
· Частоти ритму.
Для людини найпродуктивнішою буде робота, яка здійснюється за середнього навантаження, середнього темпу та оптимального стану нервової системи, яка забезпечує узгоджену роботу м’язів.
Відповідь на проблемне питання уроку та проведення досліду.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Виконання лабораторного дослідження розвитку втоми при статичному і динамічному навантаженні впливу ритму й навантаження на розвиток втоми в зошиті для лабораторних робіт.
Формулювання висновків.
VІ. Підсумок і домашнє завдання. Вивчити § 32 підручника.