6 клас Конспект уроку "Запліднення"

 Тема: Запліднення.

Мета: ознайомити з процесом запліднення та його значенням для життєдіяльності рослин; дати учням поняття “запліднення”;  показати, що утворення нового організму відбувається із заплідненої яйцеклітини; розкрити роль подвійного запліднення

Розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти та процеси у життєдіяльності квіткових рослин; уміння логічно мислити, робити відповідні висновки та узагальнення; розвивати пам’ять, спостережливість, увагу.

Виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища та любов до рослинності рідного краю.

Обладнаннятаблиця «Запилення рослин, презентація

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Хід уроку:

     I.          Організаційна частина.

  II.          Актуалізація опорних знань.

Біологічний диктант

Процес перенесення пилку на приймочку маточки називають ...

Природне перехресне запилення може здійснюватися за допомогою ..., ..., ..., ..

Квітки комахозапильних рослин ....

Для вітрозапильних рослин характерними є ...

Самозапилення — це перенесення пилку на приймочку маточки ...

Штучне запилення здійснюється ...

III.          Мотивація навчальної діяльності.

Вступна міні – лекція

С.Г.  Навашин  (1857-1930) професор Київського університету Святого Володимира (нині Національний університет ім. Т.Г.Шевченка) досліджував розмноження лілії лісової встановив, що в неї запліднення відбувається не так, як у інших рослин. Він назвав цей процес подвійним заплідненням. Це відкриття принесло вченому всесвітню славу.

IV.          ІV.Вивчення нового матеріалу.

1.Запліднення– це процес злиття чоловічої та жіночої статевих клітин з утворенням зиготи.

А) особливості будови пилку ( з пилкових зерен , вкритих твердою оболонкою з виростами). Зерно проростає у пилкову трубку з двома сперміями - нерухомими чоловічими статевими клітинами.

В  процесі росту пилкової трубки відбувається транспортування сперміїв до насінного зачатка.

Б) процес подвійного запліднення, відкрив в 1898 році Сергій Гаврилович С.Навашин - професор Київського університету Святого Володимира(університет ім.Т.Шевченка)

– зародковий мішок насінного зачатка є місцем утворення жіночої статевої клітини – яйцеклітини. У більшості квіткових рослин він складається із семи клітинвеликої центральної і шести менших за розміром, одна з яких і є яйцеклітиною. Коли пилкова трубка вростає у насінний зачаток і доростає до зародкового мішка, її кінчик розривається, а чоловічі статеві клітини — спермії — виходять в неї поблизу яйцеклітини.

          Після звільнення двох сперміїв із пилкової трубки починається характерний лише для квіткових рослин процес подвійного запліднення. Один із сперміїв зливається з яйцеклітиною. В результаті запліднення яйцеклітини утворюється зигота, яка дає початок зародку нової рослини. Другий спермій зливається з великою центральною клітиною зародкового мішка. Запліднена центральна клітина ділиться і утворює ендосперм — тканину, яка запасає поживні речовини. Зародок, що розвивається із зиготи, занурений в ендосперм і отримує з нього необхідні для розвитку поживні речовини. В результаті з насінного зачатка утворюється насінина.

3. Значення подвійного запліднення.

            Подвійне запліднення — це два різні процеси. Із заплідненої яйцеклітини розвивається зародок. Злиття другого спермія з центральною клітиною заплідненням можна назвати умовно, бо з нього буде розвиватися не новий організм, а ендосперм, який постачає зародок поживними речовинами. Завдяки подвійному заплідненню новий організм матиме ознаки обох батьків, що забезпечує мінливість у природі. Внаслідок подвійного запліднення у квіткових рослин (на відміну від голонасінних) швидше накопичуються поживні речовини в насінні, а це прискорює дозрівання його після запліднення.

   V.          V.Узагальнення і систематизація вивченого.

1. Розташуйте процеси в порядку того, як вони відбуваються при заплідненні:

а) утворення і ріст пилкової трубки;

б) пилок потрапляє на приймочку маточки;

в) злиття одного сперматозоїда з яйцеклітиною, а другого — з центральним ядром;

г) рух сперматозоїдів пилковою трубкою до зародкового мішка.

2. Розташуйте процеси в порядку того, як вони відбуваються при утворенні насіння:

а) ділення зиготи й утворення зародка;

б) утворення покривів насінини;

в) поділ клітин заплідненого центрального ядра й утворення ендосперму.

Інтерактивна гра «Мікрофон».

— Процес злиття чоловічої та жіночої статевих клітин називають ...

— Після потрапляння на приймочку маточки пилок ...

— Пилкова трубка проникає до ..., по ній рухаються ...

— У зародковому мішку містяться ...

— Один спермій зливається з ..., а другий — з ...

— Із заплідненої яйцеклітини буде розвиватися ..., а з заплідненої центральної клітини — ...

— Насінний зачаток після запліднення перетвориться на ...

— Вперше відкрив і описав процес подвійного запліднення у рослин вітчизняний вчений ... 

            VI.Підведення підсумків уроку.

Подумати над словами, як можна це пояснити?

-до запашних квіток багато бджіл летить, до вченої людини багато людей за порадою йде.      (Китайська мудрість)

VII.          VII.Домашнє завдання: опрацювати §