7 клас Конспект уроку "Особливості будови, способу життя молюсків. Лабораторне дослідження : Будова черепашки(мушлі ) черевоногих та двостулкових молюсків."

 Тема. Особливості будови, способу життя молюсків. Лабораторне дослідження : Будова  черепашки(мушлі ) черевоногих та двостулкових молюсків.

Мета. 

Освітня. Ознайомити учнів із загальною характеристикою молюсків, їхньою різноманітністю, значенням у природі й житті людини, розкрити особливості зовнішньої будови тіла; ознайомити із різноманітністю представників черевоногих, головоногих та двостулкових молюсків.

Розвиваюча. Розвивати уміння виділяти головне у матеріалі; уміння спостерігати, порівнювати, аналізувати та робити відповідні висновки; розвивати увагу, уяву та логічне мислення.

Виховна. Виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища, до живих організмів, які живуть поруч з людиною.

Обладнання й матеріали: підручник , зошити, фотографії, малюнки, плакати, схеми, що дозволяють ілюструвати двостулкових молюсків.

Тип уроку: комбінований. 

Хід уроку

I.Організаційний етап

  Нумо, учні, підведіться!

  Всі приємно посміхніться!

  Продзвенів уже дзвінок,

  Починаємо урок!

ІІ.Актуалізація опорних знань

ІІІ.Мотивація навчальної діяльності

У царстві Тварини молюски дістали назву «м’якуни». Проте не думай, що м’які ніжні й беззахисні молюски не здатні добре «влаштовуватися» в житті. Вони надійно утримують третє місце серед усіх тварин за кількістю видів.Які ж особливості будови дали їм таку перевагу?

IV.Вивчення нового матеріалу

1. Поширення та спосіб життя  молюсків

А)Середовище життя - солоних і прісних водоймах та на землі

Б)Особдивості харчування

рослиноїдні й хижі

сапротрофи-живляться залишками мертвих організмів

фільтратори

паразити

2.Особливості будови  молюсків

Робота в парах, робота з підручником

Завдання для пар:

Пара  1: розміри тіла від 0,5 мм до 16,5 м кальмари

Пара  2: відділи тіла голова, нога й тулуб

Пара  3: черепашка

План роботи пар:

1. Уважно прочитати текст.

2. Обговорити його .

3. Обрати найважливішу інформацію

3. Розмноження і розвиток  молюсків - роздільностатеві, гермафродити, статево

4. Різноманітність молюсків

А) Черевоногі

Б) Двостулкові

В) Головоногі - тільки в солоних водах

5.Значення  молюсків для людини

Одна з давніх легенд розповідає, що собака пастуха царя Фінікса (який правив містом Тир у ІІ ст. до н. е.) випадково розгризла черепашку молюска мурекса і її морда стала криваво-пурпуровою. Цар Фінікс збагнув, що із черепашки мурекса можна здобути фарбу — пурпур. Одяг, пофарбований пурпуром, в усіх давніх країнах носили тільки царі та вищі сановники. 

— Чому звичайні люди не носили одяг, пофарбований пурпуром? (Обговорення запитання.)

Одяг коштував дуже дорого: 1 кг пофарбованої в пурпур шерсті коштував приблизно 4 тис. марок. А 1 г пурпуру можна було добути лише з 10 тисяч молюсків.

Сьогодні на уроці ми розглянемо, яке значення мають молюски в житті людини та яка їх роль у природі.

Прийом "Аукціон"

Позитивне

• Деякі види вживаються в їжу (устриці, мідії, кальмари тощо).

• Є джерелом перлин і перламутру (двостулкові).

• Є джерелом цінної фарби (сепія головоногих, пурпур черевоногих).

• Контролюють чисельність водяних організмів (головоногі й хижі черевоногі).

• Очищують воду у водоймах (двостулкові).

• Використовуються замість грошей (черепашки деяких черевоногих).

• Є об’єктами наукових досліджень (головоногі, черевоногі).

Негативне

• Деякі види є проміжними хазяями паразитичних червів (ставковики).

• Шкідники сільського господарства (слимаки).

• Отруйні тварини, які можуть стати причиною смерті людини (конуси, синьокільчастий восьминіг).

В останнє видання Червоної книги України (2009) увійшов список із 20 видів молюсків. У порівнянні з попереднім виданням (1994) до нового було включено на 8 видів більше.

 

VI. Закріплення вивченого матеріалу

VII. Підбиття підсумків уроку, рефлексія, оцінювання діяльності учнів

Прийом «Незакінчені речення»

— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…

— Урок важливий, тому що…

— Мені сподобалося…

— Мені не сподобалося…

VIІI. Домашнє завдання

Завдання для всіх учнів: опрацювати параграф