Тема. Особливості будови, способу життя молюсків. Лабораторне дослідження : Будова черепашки(мушлі ) черевоногих та двостулкових молюсків.
Мета.
Освітня. Ознайомити учнів із загальною характеристикою молюсків, їхньою різноманітністю, значенням у природі й житті людини, розкрити особливості зовнішньої будови тіла; ознайомити із різноманітністю представників черевоногих, головоногих та двостулкових молюсків.
Розвиваюча. Розвивати уміння виділяти головне у матеріалі; уміння спостерігати, порівнювати, аналізувати та робити відповідні висновки; розвивати увагу, уяву та логічне мислення.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища, до живих організмів, які живуть поруч з людиною.
Обладнання й матеріали: підручник , зошити, фотографії, малюнки, плакати, схеми, що дозволяють ілюструвати двостулкових молюсків.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I.Організаційний етап
Нумо, учні, підведіться!
Всі приємно посміхніться!
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок!
ІІ.Актуалізація опорних знань
ІІІ.Мотивація навчальної діяльності
У царстві Тварини молюски дістали назву «м’якуни». Проте не думай, що м’які ніжні й беззахисні молюски не здатні добре «влаштовуватися» в житті. Вони надійно утримують третє місце серед усіх тварин за кількістю видів.Які ж особливості будови дали їм таку перевагу?
IV.Вивчення нового матеріалу
1. Поширення та спосіб життя молюсків
А)Середовище життя - солоних і прісних водоймах та на землі
Б)Особдивості харчування
–рослиноїдні й хижі
–сапротрофи-живляться залишками мертвих організмів
–фільтратори
– паразити
2.Особливості будови молюсків
Робота в парах, робота з підручником
Завдання для пар:
Пара 1: розміри тіла від 0,5 мм до 16,5 м кальмари
Пара 2: відділи тіла голова, нога й тулуб
Пара 3: черепашка
План роботи пар:
1. Уважно прочитати текст.
2. Обговорити його .
3. Обрати найважливішу інформацію
3. Розмноження і розвиток молюсків - роздільностатеві, гермафродити, статево
4. Різноманітність молюсків
А) Черевоногі
Б) Двостулкові
В) Головоногі - тільки в солоних водах
5.Значення молюсків для людини
Одна з давніх легенд розповідає, що собака пастуха царя Фінікса (який правив містом Тир у ІІ ст. до н. е.) випадково розгризла черепашку молюска мурекса і її морда стала криваво-пурпуровою. Цар Фінікс збагнув, що із черепашки мурекса можна здобути фарбу — пурпур. Одяг, пофарбований пурпуром, в усіх давніх країнах носили тільки царі та вищі сановники.
— Чому звичайні люди не носили одяг, пофарбований пурпуром? (Обговорення запитання.)
Одяг коштував дуже дорого: 1 кг пофарбованої в пурпур шерсті коштував приблизно 4 тис. марок. А 1 г пурпуру можна було добути лише з 10 тисяч молюсків.
Сьогодні на уроці ми розглянемо, яке значення мають молюски в житті людини та яка їх роль у природі.
Прийом "Аукціон"
Позитивне
• Деякі види вживаються в їжу (устриці, мідії, кальмари тощо).
• Є джерелом перлин і перламутру (двостулкові).
• Є джерелом цінної фарби (сепія головоногих, пурпур черевоногих).
• Контролюють чисельність водяних організмів (головоногі й хижі черевоногі).
• Очищують воду у водоймах (двостулкові).
• Використовуються замість грошей (черепашки деяких черевоногих).
• Є об’єктами наукових досліджень (головоногі, черевоногі).
Негативне
• Деякі види є проміжними хазяями паразитичних червів (ставковики).
• Шкідники сільського господарства (слимаки).
• Отруйні тварини, які можуть стати причиною смерті людини (конуси, синьокільчастий восьминіг).
В останнє видання Червоної книги України (2009) увійшов список із 20 видів молюсків. У порівнянні з попереднім виданням (1994) до нового було включено на 8 видів більше.
VI. Закріплення вивченого матеріалу
VII. Підбиття підсумків уроку, рефлексія, оцінювання діяльності учнів
Прийом «Незакінчені речення»
— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…
— Урок важливий, тому що…
— Мені сподобалося…
— Мені не сподобалося…
VIІI. Домашнє завдання
Завдання для всіх учнів: опрацювати параграф