8 клас Конспект уроку "Кістки, хрящі. З’єднання кісток. "

  Тема: Кістки, хрящі. З’єднання кісток.

    Мета: навчитися визначати види кісток та їх місце розміщення у зв’язку з виконуваними функціями; з’ясувати особливості будови кісток, їх росту та розвитку; розглянути способи з’єднання кісток та їх зв'язок з виконуваними функціями, будову суглоба; формувати вміння робити висновки, складати схеми, працювати з підручником, додатковою літературою; розвивати творчу активність учнів, їх пізнавальні інтереси, уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; розвивати вміння працювати в парах та групах; виховувати толерантне ставлення один до одного під час роботи в групах, уміння тактовно аналізувати відповіді однокласників.

    Тип уроку: засвоєння нових знань, формування практичних знань, умінь і навичок.

    Поняття та терміни: шов, суглоб, напіврухоме з’єднання кісток, суглоб, суглобова сумка.(записані на дошці).

    Обладнання: таблиці «Скелет людини», «З’єднання кісток», мікроскопи, мікропрепарати тканин, зошити, підручники, модель «Скелет людини».

Хід уроку

І.Організаційний момент.

ІІ.Перевірка домашнього завдання.

Біологічний диктант.

1.    Зверху хрящ покритий… (охрястям)

2.    Основний білок кісток… (осеїн)

3.    Гнучкості і пружності кісткам надають… (органічні речовини)

4.    Твердості і міцності кісткам надають… (неорганічні речовини)

5.    За міцність і твердість кісток відповідають солі… (кальцію і магнію)

6.    Клітини зірчастої форми, не здатні до поділу… (остеоцити)

7.    Клітини овальної форми, що становлять основу хряща… (хондроцити)

8.    Існує три види хряща…

9.    Основне волокно гіалінового хряща… (колагенове)

10.                     Зверху кістка покрита… (окістям)

Взаємоперевірка біологічного диктанту.

ІІІ.Актуалізація опорних знань.

– Чому в разі захворювання крові роблять пересадку кісткового мозку?

– Що спільного в кісткової тканини з Ейфелевою вежею? (учитель показує фотографію Ейфелевої вежі)

ІV.Мотивація навчальної діяльності.

– Чи знаєте ви, що кістковий мозок людини, який важить близько 2 600г, виробляє впродовж життя (≈70 років) 650 кг еритроцитів і 1000 кг лейкоцитів. А де ж міститься кістковий мозок?

– Стегнова кістка упродовж життя витримує вантаж 1500 кг (легковий автомобіль). Чому вона при цьому не ламається?

Відповіді на ці та ще багато інших питань ви знайдете на сьогоднішньому уроці.

V.Вивчення нового матеріалу.

1.Класифікація кісток. Складання схеми «Класифікація кісток за формою та структурою».Робота з підручником с.130

2.Анатомічна й мікроскопічна будова кістки.

Кістка – орган скелетної системи, будова й властивості якого призначені для  здійснення основних функцій скелетної  системи

    Кінці  складаються з губчастої речовини з червоним кістковим мозком та кістково-мозкова порожнина заповнена жовтим кістковим мозком. 

(Обговорення проблемного питання)

Відповідь 1. Тому що, всередині кістки міститься кістковий мозок, який бере участь у процесах кровотворення.Завдяки клітинам хряща кістка росте в довжину, а за рахунок клітин окістя – у товщину.

    Основна структурна одиниця будови кістки – остеон.

Відповідь 2.  Французький інженер А. Г. Ейфель за основу проекту будівництва Ейфелевої вежі взяв будову кістки.

    Центральна частина трубчастих кісток відрізняється в дорослих і дітей тим, що у дорослої людини губчаста речовина містить жовтий кістковий мозок, а у дітей – червоний кістковий мозок.

    Плоскі кістки складаються з губчастої речовини та мають сплющену будову.

    Губчасті кістки складаються з губчастої речовини. У їх комірках міститься червоний кістковий мозок.

2.Ріст і розвиток кісток.

    Люди похилого віку дуже часто не можуть одягнути взуття, яке носили в молодості. Чому? Перш ніж відповісти на це питання послухайте таку інформацію.

   На ріст і розвиток кісток людини впливає гормон гіпофіза, який детальніше ми вивчимо пізніше. Цей гормон впливає на поділ клітин організму, сприяючи росту хряща,  що як вже було сказано, обумовлює ріст хряща у довжину. Нестача цього гормону викликає у людини карликовість, а надмірне виділення у молодому віці викликає гігантизм, у старшому – розростання частин тіла (збільшення кінцівок, носа, язика, нижньої щелепи, потовщення шкіри, кисті рук і стопи ніг стають широкими; результат – швидке старіння, порушення функцій інших залоз і смерть). Це захворювання має назву акромегалія.

3.Типи з’єднання кісток.

Кістки з’єднуються по-різному.  Розрізняють три типи з’єднання кісток:

§      Рухоме;

§      Напіврухоме;

§      Нерухоме.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

(Робота в групах над творчими завданнями).

І група. Учені вважають, що людині щодня потрібно споживати тверді сири та морські продукти, особливо рибу. Обґрунтуйте правильність такого твердження.

ІІ група. Чому довгі кістки легше піддаються переломам у поперечному напрямі, ніж у поздовжньому?

VІІ. Підсумок і домашнє завдання.

   Вивчити §     підручника. Розробити ряд фізичних вправ, які будуть позитивно впливати на ріст і розвиток кісток.