8 клас Сенсорні системи .Різнорівневі завдання

 

СЕНСОРНІ СИСТЕМИ

 ПОЧАТКОВИЙ РІВЕНЬ

1.            Системою, що забезпечує сприйняття і переробку інформації, є

а)        нервова;         б)    травна;         в)    видільна;               г)         сенсорна.

2.        Частини сенсорної системи — це

а)       залози;         б)  рецептори;           в)  м'язові волокна;   г)  нервові волокна; спинний мозок; кора півкуль.

4.        Функціями допоміжного апарату органу зору є

а) сприймання світла;  б)             зволоження;  в) знезараження;  г) передання збудження;         д)               захист.

5.         Орган ока, що заломлює світлові промені, — це

а)         зіниця;                                                   в) рогівка;

б)         скловидне тіло;                                   г) кришталик.

6.        Світлосприймальна оболонка ока - це

а)       склисте тіло; б)     рогівка;        в)   райдужна оболонка;    г)              білкова оболонка;      д)           сітківка.

7.       Фоторецептори ока — це

а)       кульки;         б)       кришталик;             в)        палички;         г)       блюдечка;  д)        колбочки.

8.       Порушеннями зору є

а)  короткозорість;         б) менінгіт;          в) астигматизм;            г)             ревматизм;      д) далекозорість.

9.       Для дотримання гігієни зору слід виконувати такі правила:

а)         яскраво освітлювати робоче місце;               б)         не читати у транспорті;    

              в)         читати на відстані до предмета 50-55 см;     г)        світло має падати справа.

10.        Органи середнього вуха — це

а) вушна раковина;                                         б) завитка;

в) молоточок;                                                   г) коваделко;

д) барабанна перетинка;                               е) стремінце.

11.        Причинами погіршення слуху є

а)        зниження імунітету;

б)           пошкодження барабанної перетинки;                                            

в)        ожиріння;

г)        постійний шум;

д)       скупчення вушної сірки.

12.        Системою, що сприймає хімічні подразнення і формує відчуття запаху, є

а)        зорова;            б)    смакова;          в)               слухова;          г)               нюхова.

13.        Смакова сенсорна система складається із

а) нюхових рецепторів;                                  г) фоторецепторів;

б) смакових рецепторів;                                д) провідних шляхів.

в) зони кори півкуль;

14.           Орієнтацію тіла у просторі забезпечує

а)          зорова система;            б) слухова система;          в)              вестибулярний апарат;   г) орган дотику.

15.           Рецептори шкіри сприймають

а) дотик;                                     г) смак;

б) температуру;                         д) біль,

в)запах;

16.         Органи чуття, що захищають людину від можливих фізичних пошкоджень, — це

а)орган зору;                                                      г) орган рівноваги;

б)орган слуху;                                                   д) орган дотику.

в)орган нюху;

17.         Органи чуття людини, які сприймають найбільше інформації, — це

а)  орган дотику;                                                г) орган смаку;

б) орган нюху;                                                   д) орган зору.

в)          орган слуху;

18.           Органи чуття, що мають важливе значення для трудової. діяльності, — це

а)          орган дотику;  б) орган смаку; в)               орган нюху;    г)              орган зору;    д) орган слуху;   е)          орган рівноваги.

19.           Впливаючи на органи чуття алкоголь викликає

а) зорові галюцинації;    б) загострення слуху;   в)           зменшення гостроти зору;      г) порушення рівноваги.

20.           Впливаючи на органи чуття нікотин викликає

а) загострення зору;  б) подразнення оболонки очей;   в) порушення рівноваги; г) порушення сприймання смаку.

СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ

1.            Здатність сенсорних систем пристосовуватися до інтенсивності подразника має назву

а) акомодація; б)акселерація; в)адаптація; г) ароморфоз.

2.        Зв'язок організму з навколишнім середовищем найбільшою мірою забезпечує

а) слухова система;  б) зорова система;      в) смакова система; г) нюхова система.

3.            Оболонки очного яблука — це

а)           рогівка;           б)               білкова;         в)  кришталик;      г) судинна;        д)            райдужна.

4.            Отвір ока, що рефлекторно звужується, — це

а)           рогівка;          б) кришталик;     в)               сітківка;              г) зіниця.

5.            Фоторецептори ока розміщені у

а)           кришталику;  б)               білковій оболонці;      в)               судинній оболонці;     г)            сітківці.

6.            Функцію очищення, зволоження і дезинфекції ока виконує

а)           брова;             б) повіка;           в)  рогівка;           г) слізна залоза;         д)      судинна оболонка.

7.            Місце на сітківці, позбавлене рецепторів, — це

а) рогівка;                                           г) зіниця;

б) кришталик;                                    д) сліпа пляма.                   

в) жовта пляма;.

8.            Порушення сприймання кольорів має назву

а) куряча сліпота;                             г) гемофілія;

б) дальтонізм;                                    д) цинга.

в) короткозорість;

9.            Для виправлення короткозорості використовують

а)           слуховий апарат;         б)              вібромасажер;            в)        двоопуклі лінзи;      г)           двоввігнуті лінзи.

10.         Щоб надати першу допомогу при потраплянні в око хімічних речовин, треба

а)           прикласти холодний компрес;  б) накласти чисту пов'язку;

в)        добре промити око проточною водою;  г)        протерти око хустинкою.

11.         Кон'юнктивіт спричиняється

а)           відсутністю вітаміну А;          б)  надлишком вітаміну А;

в)           помутнінням рогівки;          г)      мікроорганізмами.

12.         Органи внутрішнього вуха — це

а)           кістковий лабіринт;     б)              барабанна перетинка; в)              завитка;

г)            мембрани;     д) віконце.

13.         Орган, що сприймає звукові коливання із навколишнього середовища, — це

а)           рогівка;           б)               стремінце;     в) молоточок;     г)               барабанна перетинка;  д)    завитка.

14.         Виконувати правша гігієни органів слуху — це значить

а)           не прочищати вуха гострими предметами;

б)           слухати музику лише в навушниках;

в)           під час вибуху відкривати рота;

г )          під час вибуху закривати рота і вуха;

д)           уникати інфекційних захворювань.

15.         На гостроту нюху впливають

а)           інфекційні захворювання;        б)              індивідуальна чутливість;

в)           імунітет;         г) фізична сила організму;           д)              стан атмосфери;         е)     куріння.

16.         Відчуття смаку має велике значення, бо

а)           збуджує апетит;           б)               підвищує опірність до захворювань;

в)           впливає на зміну емоційного стану;      г)              сприяє попередженню харчових отруєнь.

17.         Є такі ознаки морської хвороби, як

а)           підвищення температури тіла; б)             нудота;        в)  запаморочення;   г) збліднення;

д)           короткочасне подразнення вестибулярного апарату;       е)           тривале подразнення вестибулярного апарату.

18.         Складні рухи тіла можливі завдяки

а)           терморецепторам;      б) холодорецепторам;     в)              механорецепторам;

г)            слуховій сенсорній системі;    д)              руховій сенсорній системі.

19.         Відчуття температури забезпечують

а)  терморецептори;                 в) хеморецептори;

б)  механорецептори;               г) фоторецептори.

20.         Захисну і сигнальну функції виконують

а)терморецептори;                    г) хеморецептори;

б)механорецептори;                 д) фоторецептори.

в)больові рецептори;

ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ

 

1.            Сприймає форму та розміри предметів аналізатор

а)         слуховий;         б)               рівноваги;       в)               нюховий;        г) смаковий;            д)        зоровий.

2.            Бінокулярний зір характерний для

а)           орла; б)               сови; в) мавпи;             г) кажана;          д) людини;          е)            сокола.

3.            Оболонка ока, утворена еластичними колагеновими волокнами та сполучною тканиною, — це

а)           судинна;         б)               сітківка;         в)  райдужна;       г)               білкова;  д) кришталик.

4.            Щільною оболонкою, що захищає і пропускає промені, є

а)           судинна;            б) сітківка;      в) райдужна;    ґ) білкова; д) кришталик.

5.            Живлення і зігрівання ока забезпечує оболонка

а)           судинна;  б)       сітківка; в)          райдужна; г)      білкова;              д)          кришталик.

6.            Світлове подразнення перетворюється на нервовий імпульс у

а) судинній оболонці;      б) сітківці;           в) райдужній оболонці;        г)білковій оболонці; д) кришталику;

е)           сітківці.

7.            Прозора маса ока — це

а) кришталик; б)склера; в) отоліти; г)колбочки; д)палички; е) склисте тіло.

8.            Акомодація ока забезпечується

а)           зіницею;         б) рогівкою;        в)               склерою;         г)               сітківкою;     д)            кришталиком.

9.            Зображення предметів на сітківці ока

а)           нормальне;     б)              справжнє;       в)               звичайне;        г)               збільшене;      д)        зменшене;       е)   перевернуте.

10.         Фоторецептори, що збуджуються при яскравому світлі, — це

а)палички; 6) колбочки; в)сосочки;       г)             цибулини;      д) великі нервові клітини.

11. Промені до сітківки проходять послідовно через такі органи:

а)           склисте тіло; б) жовта пляма;         в)зоровий нерв;        г)               кришталик;    д)           зіниця;             е)    рогівка.

12.         При розгляданні предметів очі постійно рухаються, щоб

а)           предмет не виходив за межі поля зору;

б)           здійснювалося фокусування ока;

в)           спрямувалися промені на жовту пляму;

г)            світло короткочасно діяло на рецептори;

д)           не відбувалась адаптація рецепторів.

13.         Частина органа слуху, де фізичні коливання перетворюються на нервові імпульси, — це

а)           зовнішнє вухо;           б)  внутрішнє вухо;          в)середнє вухо;   г)завитка; д)спіральний орган.

14.         Збудження слухових рецепторів викликають

а)           коливання барабанної перетинки;

б)           коливання слухових кісточок;

в)           коливання мембрани овального вікна;

г)            коливання завитки;

д)           коливання рідини каналу завитки;

е)           вібрації основної мембрани завитки.

15.         Частина слухового аналізатора, де відбувається остаточне розпізнання звуків, — це

а)           зовнішнє вухо;             б)               слуховий нерв;             в)              середнє вухо;  г)            внутрішнє вухо;

д)           слухова зона кори великих півкуль.

16.         Хеморецептори характерні для

а)  зорового аналізатора;  б) слухового аналізатора;  в) вестибулярного апарату; г) смакового аналізатора.

17.         Сприймання запахів впливає на

а)           працездатність;            б)              емоційний стан;          в) дихання;   г) фізичний розвиток; д) травлення.

18.         Інформація до гіпоталамуса про стан внутрішнього середовища організму надходить від

а) екстерорецепторів; б)інтерорецепторів;         в)             вісцерорецепторів;       г)               пропріорецепторів.

19.         У пілотів, космонавтів повинен бути добре розвиненим

а)           орган зору;     б)              орган слуху;   в)              орган руху;     г)              орган рівноваги;         д)            орган болю.

20.         У незрячих людей краще розвинені сенсорні системи

а)           рівноваги;       б)              смаку;             в) дотику;                г)            нюху;    д) слуху.

 

ВИСОКИЙ РІВЕНЬ

1.   Поясніть термін «взаємозамінність органів чуття». Дове­діть на прикладах, що вона існує.

2.   Які зміни відбуваються із світловими променями під час про­ходження їх через орган зору?

3.   Чому при сильному зустрічному вітрі очі наповнюються слізьми, починають щеміти? Яке це має значення?

 4. Чому шкільні столи, стіни рекомендують фарбувати у зелені та жовті кольори і ні в якому разі не в червоні?

5. Розкрийте фізіологічну суть основних правил гігієни органу зору.

6. Які причини короткозорості та далекозорості?Якими спосо­бами можна поліпшити зір при цих вадах?

7. Люди старшого віку дорікають молоді за гучну музику. Чому вони це роблять?

              8. На сітківці ока виникає зменшене і перевернуте зображення предметів. Чому ж людина сприймає предмети нормально?

9.            Вчені вважають, що смаковий та нюховий аналізатори з'явилися в ході еволюції у тварин найраніше. Чи згодні ви з такою думкою? Чим це можна пояснити?

10.   Який взаємозв'язок існує між органами нюху, смаку та травною системою?

11.   У комах на поверхні тіла містяться чутливі волоски. Що відчувають комахи цими волосками? Як сприймає людина ці від­чуття?

12.   Чому людина, яка курить, сприймає смак їжі іншим, ніж та, яка Не курить?

13.   Кожна людина намагається якнайшвидше позбутися від­чуття болю. Чому ж тоді вчені стверджують, що больові від­чуття мають особливе значення для виживання організму?

14.   Чи відчувають біль тварини?

15.    Чи може людина удосконалювати чутливість своїх сенсор­них систем?

16.    Чи зазнають змін сенсорні системи протягом життя лю­дини?

17.    Що означає термін «вибірковість сприймання»? Поясніть це на основі власних спостережень.

18.    Чому у хижаків нюх розвинений краще, ніж у рослиноїдних тварин?

19.    Який вплив на сенсорні системи здійснюють алкоголь, наркотики?

20.         Яке фізіологічне значення мають темні окуляри?